torsdag 22 september 2011

Torrfoder mot färskfoder

Har gått och funderat lite på det här med fodret i några dagar. Det skulle vara jättebra för plånboken om jag kunde köra på färskfoder på alla hundarna. Ja även hundarna skulle uppskatta maten mycket mera. Men problemet är ju när vi ska åka bort. Då går det ju inte att ta med sig färskfodret. Med mina kameler så kan jag bestämt säga att de skulle matvägra hela bunten om de fick vanliga kulor då vi åker bort.


Så nu känner jag att jag har ett litet svårt beslut att fatta. Har funderat på om jag bara ska köra lite färskfoder som gottis på maten. Men det kanske också är dumt och det kanske inte heller blir billigt i längden. För om jag skulle köra det som gott gott på maten hur skulle jag dra ner på kulorna och hur mycket skulle de få av det andra. Har en känsla att det lätt skulle bli feta kameler här hemma :) och det vill vi ju inte. Det är ju bara Maya som matvägrar de andra äter som de ska. Sedan tänker jag även på tuggmotståndet men det kan jag ju lösa med mörötter och märben. Ja hmm jag vet inte hur jag ska göra.


Hur skulle ni tänka i frågan.


7 kommentarer:

Sara sa...

Ja hur jag tycker vet du ju redan men jag kände tvärt om när det gäller Klass tyckte den var vidrigare än Fodax och prismässigt är valet lätt jag hoppas deras foder som kan förvaras i kyl ska funka under resor tyvärr är det ju konserveringsmedel i det men så får det bli i bland. Jag har blandat tidigare men tyckte det var som du skrev svårt att veta hur mycket dom ska ha av vardera sen är ju kontrasten rätt stor mellan färskt och torrt vet inte hur bra det är för magarna.

anna sa...

Jag provade ett tag med färskfoder. Fick slänga väldigt mycket. Flickorna har ju lite bestämda åsitker kring NÄR de ska äta.

Serverade mål fungerar inte, de måste ha fri tillgång för att inte svälta sig.

Thira hatade färskfodret och ryggade undan så fort hon kom i närheten.

Ska finnas ett färskfoder som är mer vakumförpackat än fryst, kommer dock inte ihåg vad det heter. Men ja med ett sådant kan man ju ha med sig vid resor, om inte annat bara ha just som resmat

Anonym sa...

Jag är ju fast i färskfoderträsket Men tycker också det är krångligt när vi åker till stugan m.m. En lösning är att ge torrfoder då man åker bort men det jag gör är att jag köper våtfoder på burk när jag åker bort. Typ pedigree, vov eller dylikt. Mina hundars magar har inte reagerat på de tillfälliga foderbyten jag gjort vid dessa tillfällen. När det gäller tänderna så löser jag det med märgben och tandborste:) Lycka till med ditt beslut.

Ann-Margret o Vinja sa...

Ja det kan ju bli svårt det där att veta vad man ska välja, torrfoder eller fäskfoder. Speciellt om dina tjejer är kräsna och det inte funkar att blanda eller ge torrfoder då man måste åka iväg nånstans.
men jag har för mig det finns nått färskfoder som dom även torkar till små hamburgare, eller om jag har helt fel där.
Sen beror det ju på hur länge man blir borta också för det håller sig ju fryst ett tag i en kylväska.

Det finns även kylväskar har jag sett som går på ström som man bara sätter i en kontakt när man kommer fram. En sån skulle kanske funka för dig om du bara vill köra på färskfoder och måste åka bort.

Hoppas iaf att du hitter nån bra lösning med maten till kamelerna :)

becca & olga sa...

Färskis är ju överlägset bäst, det ges rått, inte lika mkt skit i och massa fina bakterier, inte lika mkt bajs att plocka osv i all oändlighet. Men som du sa torrisar är ju smidigare... Men kanske torrisar bara när du åker bort men en liten tillvänjningsperiod strax innan och efter.. hihi omsrändigt med alla foderfrågor alltså ;)

Quila o Ronja sa...

Jaaa, det här med foder är ju en evig följetong. Man vill bara att hundarna ska äta och må bra. Menar du att det blir billigare med färskfoder? Det trodde inte jag. Våra hundar äter precis vad som helst, så det skulle inte bli några problem att åka bort. Tål att tänka på. Tycker bara att det luktar så in i hoppsan illa om färskfoder.
Vaa, varg där också. Tack för att du berättade.
Kram

Ninni sa...

Jag vet flera som kör med att de ger hälften torrfoder, hälften färskfoder, just för att hundarna lätt ska kunna äta torrfoder sedan om de åker iväg. Men om det bara är en av dårarna som inte äter som hon ska så hade jag försökt komma på varför samt försökt åtgärda det. Själv ger jag torrfoder (standardt) helt enkelt för att det är mest praktiskt och hundarna fungerar utmärkt på det.