tisdag 27 september 2011

Skillnad på 2 och 3 kameler

Enligt mig är det en väldigt stor skillnad :) Det är massor av saker som händer när man går från 2 till 3 och tvärt om.

Nästan direkt som kamel 3 försvinner ut flocken så blir det genast en ny dynamik i flocken. Maya som inte vill ta så mycket plats börjar att leva upp lite smått som hon nu får plats. De blir lite lugnare och promenaderna är mer organiserade. Inte så mycket vad luktar du på jag vill också lukta utan mer en promenad. Inte så mycket gapande på gården utan mer vi är mattes älsklingar och lyssnar på vad hon säger.

Så kommer kamel 3 hem igen :) Då blir det en vild fest på gården då kamelen först ska luktas in och sedan ska det skällas och pratas och springas rövare på gården. Lyssnar nada på vad matten säger ;) och nu jävlar är vi samlade igen. Fan vad kul vi ska ha. Maysan återgår till att inte ta någon plats som de andra två trängs så jävligt om uppmärksamheten. Promenaderna är som att gå med snurriga höns där de nästan kan stå på varandra för att lukta på samma ställe. Nu promenerar vi inte längre utan luktar oss fram och de säger har du luktat här och här och här ;)

Ja ni förstår flocken är allt :) och matte är det näst bästa nu igen hahaha. Promenaderna är vilda och skällandet har återgått till sin normala ljudnivå ;) Men jag älskar mina kameler man jag kan tycka att de kan sluta trissa varandra på morgonen om att berätta vem som behöver gå ut mest. Mitt morgonhumör är inte det bästa.

En har frågat mig hur orkar du ha tre kameler de är ju så energiska och jag svarar att det är inga problem men när de blir två så börjar jag med att fundera. Hur orkar jag med tre kameler. Kan ibland prata med hundägare som säger att de har en krävande ras så säger jag att jag har tre kameler och får till svar att då är min ras inget problem. Undra hur människor ser på kameler igentligen.

3 kommentarer:

Zallek - Kellaz sa...

Människor vet inget om kameler för de har nog aldrig träffat några. Med kamel nummer tre gissar jag på att det är Ankan.

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad konstigt att det blir så med alla tre hemma. Men som du säger så är dom väl mera en flock när dom är alla och då är det även svårare för Maya att "ta för sig" kanske.
Men händer samma sak om någon annan kamel åker iväg och det är 2 andra kvar hemma. Eller är det så att Anka är så dominant att inte Maya törs ta plats. Tänkte om det är Maya och Anka kvar hemma, blir Maya lika glad och tar lite mera plats då också?

Sv. Det du beskrev var ett uppletande. Då vallar man av en korridor och lägger ut föremål. På tävling är det inte en korridor utan en ruta som är 50m*50m och i den så ligger 4st föremål som ska hittas på max 5 min.

Spårupptag är att hunden ska gå rakt ut från den punkten som man släpper på tills den hittar ett spår och sen tar det, förhoppningsvis åt rätt håll ;)
På tävling aå har man minst 24 timmar innan tävling satt upp en ruta som är 30m*30m och i den så går spåret rätt igenom nånstans. Kan ligga nära men även nästan i bortre kanten. Så det är därför det är viktigt att få hunden att bara gå rätt ut tills den hittar sitt spår.

Är inte lätt att förklara när man ska skriva, men jag hoppas att du fattade lite i alla fall ;)

Kram

Foxylady sa...

Ja, jag som vill ha en tredje, men vet att vi varken har råd eller plats. Tiden skulle jag väl egentligen kanske inte heller ha..beror ju på om man skaffar en valp eller vuxen men klart det blir lite skillnad i vilket fall.

Så det får vänta till andra tider men drömma får man ju 8D

Du verkar kunna sköta dina kameler fint, även om jag kan tänka mig att det är en del jobb.

Ha det fint