torsdag 8 september 2011

Förbannade försäkringsbolag

Jag har lite djur och djur kostar. Det spelar ingen roll hur mycket man älskar sina djur de kostar fortfarande en hel del och när man har flera som jag så försöker man utnyttja varje chans man får till att det ska kosta lite mindre i form av olika rabatter bland annat.

På slutet av sommar skickade jag in 4 presentkort från Folksam som jag tänkte använda på min Maya. Hade först tänkt byta över Astrid från Agria men så blev ju hon sjuk i lunginflammation och då ville jag inte byta bolag på henne. Så presentkorten skulle då användas på Maya. Det stod på försäkringskorten att de gäller för ett års veterinärvård och skulle lösas in före ett visst datum. Hade man dubbla kort så fick man för dubbelveterinärvård annars bara för en halv. Jag skickade då in fyra som jag tänkte att ja då får jag två år. Tänkte lite fel som de bara gäller i ett år från där man löser in dem har de på Folksam förklarat för mig idag. Ja visst det kan jag ta att jag inte förstod men var har de andra två presentkorten tagit vägen som inte gällde nått? Har de kastat dem eller har någon snappat upp dem och tagit dem själv.

När jag ringde så sa de att jo men vi har ju dragit av livföräkringen också det brukar vi ju inte göra. Ja det var väl snällt tänkte jag men när vi hade lagt på så börjar jag tänka. Hmm Maya fyller 9 år i år och har bara 30,000 i veterinärvård och dubbelt presentkort blir ju 40,000 hmm hennes livförsäkring är under 10,000 kr så då blir det ju pengar över på de där 2 presentkorten. Hmm det kan ju inte vara möjligt att de ens har använt sig av de andra två presentkorten.

Ja nu har jag bestämt mig för att fråga varför de inte hörde av sig och berättade att de två resterande presentkorten inte skulle användas. Varför skickades de inte tillbaka kommer jag då att fråga. Om de säljs är de värda runt 500 kr var. Mycket pengar för en student.

Sedan har jag också haft ett snack med Agria om mina andra djur där. Tydligen har de höjt försäkringarna på alla djur hundar som katter som jag har försäkrade. Mina kameler går även i en hög försäkringsgrupp så de är inte så billiga. Den lama förklaringen på katterna så sa de att de hade inte gjort någon höjning på men tagit bort id- märknings rabatten. Men då är det ju en höjning i alla fall sa jag. Men det ville de inte gå med på. Anledningen var att raskatterna hade använt sig av mer veterinärvård än huskatterna. Inte så konstigt tänkte jag då många anser att en raskatt är mer värd än en huskatt. Vilket jag tycker är fel.

Ja fortsättning följer angående rabattkorten ;)

4 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Förstår din ilska! Näe, inte är det billigt med försäkringar, inte. Då vill man ju gärna kunna utnyttjaalla rabatter som finns. Dåligt av dom. Hoppas du får rätsida på allt.
Kram

Grabbarna boys sa...

Inte lätt att ha med försäkringsbolag att göra.
Men hoppas verkligen det blir rätt för dig i slutänden.
Man tycker att de ska vara måna om sina kunder istället för att krångla.
Ha det så bra.
Vov från grabbarna boys!

Ann-Margret o Vinja sa...

Det är aldig kul med försäkringsbolag när man behöver ha ut nått på försäkringen eller har problem. När du där emot ringer och ska täckna en ny försäkring så är dom alltid så trevliga.

Hoppas du får nått svar var dom försvunna presentkorten tagit vägen.

becca & olga sa...

Förstod inte ett smack av de där försäkringskorten???!!! tycker allt som har med försäkringar att göra är jätteknöligt, rena latinet för mig. hoppas det löser sig iaf !!! kram