söndag 18 september 2011

Flygbolag förbjuder plattnosade hundraser

En gammal artikel från Svenska dagbladet tidigare i somras. Där de berättar att några bolag har lagt ett förbud på att flyga plattnosade hundar. De har kollat på djur som har dött av stress under flygningen och vart annat djur har varit en hundras med platt nos. Av de 108 djuren som hade dött var 25 st av rasen engelsk bulldog.

Förbudet kommer från en rapport som amerikanska Department of Transportation (DOT) har skrivit. De flygbolag som förbjuder plattnosade hundraser och kattraser att följa med på resan är Singapore Airlines, American Airlines och Cathay Pacific.

DOT rekomendar också djurägare att ta kontakt med veterinären för att få ett utlåtande om djuret skulle klara av en flygning.

Ja vad ska man tycka? Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Om en plattnosad ras drabbas av stress så för den säkert svårare att andas än en ras med längre nos. Jag tänker bara på när Maya flögs till Finland för att paras. Hon var lugn och fin när hon kom av planet men rottweilern som var med på samma flygning var inte lika lugn. Den vart antagligen stressad som den hade bajsat i buren och då var det en kort flygning. Hur hade den hunden påverkats om den hade flygit till tex USA. Nu menar jag inte att rottweilern har en platt nos. Utan tänker på stress i allmänhet som kan uppkomma under flygresan kort som långnosad ras.

Ja en svår fråga vad tycker ni? Ska plattnosade raser förbjudas på flygningar eller ska man kanske börja kräva ett intyg från veterinären att hunden är fullt frisk vid inlämningen.



4 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Hmm, det var en svår fråga det där. Förstår ju flygbolagen att dom inte vill bli stämda av djurägaren vars hund avlidit. Men ett veterinär intyg på att hunden verkligen är frisk kanske vore rätt bra :)

Katarina sa...

Jag hoppas att detta beslut kan förändra rasstandarden för plattnosade raser. Visst är både bulldogar och mopsar m fl otroligt fina, men om de får andningsproblem så måste rasstandarden ändras! Hälsa är viktigare än utseende, tycker jag.

Nina sa...

Jag tycker att det är bra!

Zallek - Kellaz sa...

Ditt sista förslag tycker jag låter rimligt. Man måste visa upp ett intyg innan hunden får flyga. Vaccineras måste den ju ändå oftast göra innan den får flyga.