torsdag 15 september 2011

En tråkig period går vi till mötes

 Maya min fina piraya har nu bestämt sig för att matvägra igen. Hon gör så efter varje löp och har alltid gjort så. De senaste gångerna har jag inte brytt mig så mycket som hon har haft lite att ta av men nu är hon redan lite för smal. Så sak hon börja matvägra nu ingen. Det här är verkligen nått som har gett mig gråa hår genom åren. Jag smaskar till det och hon kollar inte ens på maten. Ligger där i soffan och ser ut som att hon ska dö när det är dax att servera mat. Om hon kommer fram till matskålen så slickar hon i sig maten. Först så slickar hon naturligt vis upp det smaskiga och har jag tur slinker även någon matbit in. Har jag otur så blir hon äcklad och spottar ut den igen. Ja ni förstår hur det kan se ut :)

Så nu vill jag ha tips av er kära läsare. Någon kanske har nått riktigt bra knep som ni sitter inne med. Har ni nått bra tips vad jag kan ha på maten. Det ska vara nått som är klibbigt som hon annars sorterar det är hon väldigt duktig på. Jag brukar ha på doggys den här hundmaten i tetrapack, pölsa det klibbar bra, vov, fil, ägg och sås från våran mat.Ja inte allt på en gång jag brukar variera. Har märkt att hon gillar blötmaten bättre när jag nyss har öppnat burken och den inte har stått i kylskåpet över natten.

Så ja tips mottages tacksamt



5 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska komma upp till mitt jobb imorgon (fredag) så ska jag ta med det färskfoder lilla Asta får. jag tror lilla kamelen kommer gilla det fodret. Sedan ska du utfodra endast en gång om dagen. Du vet var jag jobbar va??

Quila o Ronja sa...

Vår förra hund, var en riktig matvägrare. Framförallt när det var tikar i närheten som löpte. Det är sååå frustrerande. Efter ett par dagar utan mat, blev han, så klart väldigt hängig och slö.
Det enda jag kunde lura honom med, var att smörja in skålen med leverpastej, sedan ha i maten.
Kram

Akilles sa...

Akilles har nu, snart 3 år gammal för första gången i sitt liv börjat äta ordentligt! Jag har testat allt tror jag! Det som har funkat bäst (dock allt i perioder) är varma köttbullar/ korv mosat i lite vatten eller leverpastej blandat i lite vatten. Just nu får han Royal sensitivitycontrol burkmat + majsolja + bulkmedel och ibland en mosad köttbulle i maten och han äter nästan 2 mått varje dag :) Mkt nöjd matte!

becca & olga sa...

Olga gillar inte tillagat blötfoder men färskfoder och vanligt hederligt råt kött är dundergott, såklart ;) Men det är ju vad hon äter. Hon matvägrade när hon var liten men då åt hon ju torrfoder och tror inte det smakar så bra för kräsna hundar, efter att hon börja få rå mat så har hon slutat matvägra o nu äter hon som en gris (förutom när hon var riktigt sjuk då). Hoppas du kommer på något, inget kul när de ska mätvägra, spec inte när de behöver kalorierna :(

Ann-Margret o Vinja sa...

Säger nog som dom övriga att testa färskfoder, det brukar dom ju gilla. Annars nått högaktivt foder med mycke fett i för det är ju oftast väldigt smakligt.

Med min förra schäfertik som åt jätte dåligt jämnt gav jag smör och grädde för att hon skulle få i sig en massa fett och inte tappa vikt.

Hoppas du hittar nån bra lösning till din kamel :)

Kram