måndag 18 oktober 2010

Vad tycker ni

Pratade med en vän igår som just har gått en valpkurs på en brukshundklubb. Tänker inte nämna vilken som det inte är relevant. Jag funderar dock lite över vad de hade för krav på en valp. Som slutprov så hade de visitering. Det är ju jättebra som det är väldigt viktigt i det vardagliga livet.

Min väns valp är väldigt försiktig och lite harig och blev inte godkänd på visiteringen. Då hade kursledaren inte tagit sig tid för att valpen skulle känna sig trygg i situationen utan bara sagt att den inte var godkänd när den inte gick att visitera. Kursledaren fick inte lyfta bakbenen eller kolla den i munnen som den var rädd. Inget godis hade använts för att locka på valpen tex. Det kan ju jag tycka att man ska använda sig av för att göra situationen till någonting gott och trevligt.

När de skulle kolla valpen i munnen skulle de kunna öppna munnen så pass mycket att man såg gomspalten. Varför då? Räcker det inte med att man får kolla på tänderna. Varför ska en vilt främmande människa bända upp munnen på en valp för att se gomspalten. Ja det kan vara viktigt men kanske inte i det här skedet. När jag har kollat halsen tex på mina hundar hos veterinären så har jag fått öppna munne på dem. Det har gått hur bra som helst.

Sen hade de också som slutprov att valpen skulle kunna sitta helt still bredvid sin ägare utan att låta eller göra nått annat i 2 minuter. Det är ju jättelång tid för en liten valp.

Ja vad tycker ni om det hela? Tycker ni som jag att endel saker var konstigt för en valpkurs. Eller tycker ni att valparna ska klara av det här. Jag kan i alla fall säga att jag kommer aldrig att gå valpkurs där. En valpkurs ska vara positiv för framtiden och att träning är roligt

5 kommentarer:

Nina sa...

Det lät ju onekligen underligt. =(

Josefin sa...

Herregud! Det måste vara det mest konstiga jag någonsin har hört, låter ju inte klokt!! Blir mest orolig att valpen får men av vad den säkert uppfattade som en minst sagt jobbig situation :( Tråkigt!

Sofie sa...

Skönt att inte bara jag tycker att det var en konstig valpkurs. Jag och min vän har nu pratat om det här och jag har känt igenom valpen med hjälp av godis. Inga problem när man hade lite gott i handen. Titta på tänderna fick jag också göra så jag tror inte att valpen har tagit skada av kursen. Men det är en hund som är feg och behöver mycket tid och träning för framtiden. Lugna personer med tålamod är vad den behöver.
Hantering är bra men den ska ju vara positiv.

anna sa...

Jag tycker inte det var så mycket konstigheter. Snarare låter det som om valpägaren blev upprörd att valpen blev underkänd på slutprovet.

Först och främst ska man tänka på det var ett slutprov, vilket jag då tolkar som ett prov efter fullföljd valpkurs. Valpen har då med sin ägare gått flera kurstillfällen där den fått hjälp att jobba mot vissa färdighter. Självklart är alla valpar olika och tar olika lång tid på sig att lära sig olika saker, men provet är säkert menat som en måttstock att se hur långt man kommit i träningen.

Själv är jag inte mycket för att ha slutprov just för att många blir upprörda om de inte blir godkända, tom så upprörda att de slutar jobba med hunden. Jag tycker man ska ha tydliga mål och sista gången går man igenom och ser hur långt man har kommit, kan vara i form av en skojtävling typ hinderbanastil. Men alltså inget om att hunden blir Icke-godkänd osv, snarare titta mer på hur långt man kommit tillsammans med sin hund sedan starten.

Att ett av målen med en valpkurs är visitering i form av att en person kontrollerar tassar, öron, tänder och mun tycker inte jag är konstigt. Det är BRA, det är bra vardagskunskap som man bör träna med varje hund. Av egen erfarenhet tycker jag det hör till undantagen med ängsliga valpar, de flesta klarar visitering BRA med positiv attityd redan på valpkurs!

Återigen påpeka att detta var ett slutprov efter en kurs och inte ett träningstillfälle. När man gör prov brukar man bara kolla om färdigheten sitter där och gör den inte det går man vidare. En duktig instruktör läser hunden och ser mycket snart på hunden om den kommer klara en visitering, och bryter då innan det eskalerar (man ska ju inte träna bara kolla på ett prov). Att börja locka och muta hunden med godis när hunden är rädd förstärker bara beteendet. På den beskrivningen som du berättade lät det som om hunden INTE har kommit så långt att den lärt sig hantering för att kunna prestera full pott på provet just den dagen.

Sen tycker inte jag att 2 minuter är speciellt lång tid. Visst kommer du med en liten valp som är helt otränad och inte jobbat någora veckor med sin ägare känns 2 minuter superlångt. Men glöm inte att de har faktiskt gått en kurs och har förhoppningsvis fått 10 lektionstimmar och mycket mer träning hemma innan detta prov. Att lära hunden redan från valpstadiet att kunna ta det lugnt fast det händer saker runtikring är väldigt värdefullt som många gånger glöms BORT. Mer passivitetsträning!

Så mitt svar på frågan är enkelt nej, inga större konstigheter. Bara för att instruktören inte tog tid på provet för att träna hunden till hantering betyder inte att den inte använder positiva metoder i sin filosofi, att det fanns mål satta på kursen betyder inte att man blundar för att de är individer osv. Allt är inte bara svart och vitt och en sak utesluter inte en annan.

Sofie sa...

Min vän är inte missnöjd med att hunden inte blev godkänd. Hon är missnöjd med att kursledaren inte tog sig tid för dem. Det var flera på kursen som misslyckades

Jag har inte skivit i inlägget att hantering inte är viktigt. Det är jätteviktigt men jag tycker att det är totalt onödigt att ha som mål att man ska kunna titta valpen så i munnen att man ser gomspalen. Varför inte bara tänderna?

Sen tycker jag man i en visiterings situation kan använda sig av godis. Man ska absolut inte göra det om hunden är rädd men är den det så vill den säkert inte ha godiset heller. Men vad är det för fel att ge en osäker hund godis när man ska träna på att visitera den? Ska den inte se hanteringen som nått positivt. Det brukar de flesta hundar göra om de får nått riktigt gott. Du pratar om negativ förstärkning med det är ju inte bara godis som kan vara det utan även prat och klappar. Om man inte får använda sig av godis, prat eller klappar hur ska man då göra för att få hanteringen positiv.

Sen tycker jag faktist att begära av en valp att sitta still i 2 minuter är mycket. Om jag stannar och pratar med någon när jag är ute och går så är jag himla nöjd om min valp går runt och pysslar för sig själv utan att bli hysterisk. Går runt. lägger sig ,tuggar på saker. Har inte som mål att den ska kunna sitta still eller ligga bredvid mig. Tycker inte att det hör till valptiden. De högre kraven kommer senare i livet. Och de byggs upp efter som. Det kan ju vara väldigt svårt för en hund i lydnadsklass 1 att ligga i två minuter med massor av träning. Så hur svårt kan det inte vara för en valp som vill utforska omvärlden.

Sen är det många som inte har tränat sin valp nästan någonting innan de kommer till valpkursen. En del tränar inte heller mellan tillfällena som de tror att valpen ska få all sin träning på kurstillfällena. Ja det är sorgligt men faktiskt sant.

Kan bara se till mig själv. Skulle inte gå med på att någon skulle kolla min valp så i munnen så att den ser gomspalten. Bara jag kan kolla min hund i halsen så är jag nöjd och oftast veterinären med. Skulle inte gilla om kursledaren inte ville ta sig tid för min valp om den är osäker. Skulle ALDRIG begära att min valp skulle klara av att sitta i 2 minuter still bredvid mig utan att säga ett knyst. Men det är jag det. Jag tycker som sagt att det kommer i den högre nivån efter valpkursen.