torsdag 14 oktober 2010

Jag funderar och jag funderar

Hur jag ska bete mig med dragselen. Har provat den på båda hundarna idag på promenaden. Astrid ville idag inte dra alls. Maya drog i den men bara så pass att kopplet var sträckt. Kom hem och tänkte jag provar maya, selen och cykeln. Maya älskar ju cykeln men nej då ville hon inte alls dra gaaaahhhh. Vet inte vad jag ska ta mig till nu.

Att ställa en matskål på gatan och slänga i nått gott kommer inte att fungera för det har jag testat redan. Men då med utställningskopplet. Blir bara konstigt säger kamelerna. Vad ska jag nu hitta på. Får väl angagera sambon att stå på gatan och skicka hundara till honom i selen med mig efter. Men då ska man få sambon angagerad också. Det är inte alltid lätt. Men honom gillar de ju supermycket så vem vet man kanske ska göra så.

Förslag mottages tacksamt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var inne på http://www.draghundsport.se/ och hittade tips när jag började. Så där kan du ju börja. Så skulle jag skaffa en draglina så att de inte blir stumt. Vilket kan göra att de blir obehagligt för hunden. Skulle också börja på (för dem) okända vägar, så de är sugna att se vad som är runt nästa krönt.. om man nu har en nyfiken hund hmm..

anna sa...

Det är bara du kommer ner o hälsar på så kan vi agera lockbete.

Brukar nämligen gå bäst när man kör ihop med andra som har hund så de lite hetsar varandra.

Annars, gör en egen LC-trasa. Fäst den i en lina bakom en cykel, be någon cykla iväg en raksträcka och sedan runt en krök. Då får du nog det ultimata suget och de kommer säkert dra som galningar för att hämta trasan.

Tror det mest handlar om att de är ovana att de får ha tyngd i selen

Sofie sa...

Tack för tipsen :)

Jag har hundarna i ett midjebälte med flexi så det blir inte stumt för dem.Astrid drog här om dagen och det ordentligt när vi hade en kompis med oss. Ska nog testa nya vägar. Det var ett bra tips. Så enkelt att man inte tänker på det. Ska även kolla in sidan som du tipsade om.

Anna: vi kommer gärna ner men vi har ju inte alla saker än för att kunna dra med cykel. Saknar ju den där saken som håller i linan på cykeln. Sedan har jag bara en dragsele men jag förstod idag att jag var tvungen att skaffa en till för att de ska kunna hetsa varandra. Eller rättare för att Maya ska trigga igång Astrid. Men att jag inte tänkte på en lc trasa. Det har ju förut löst många problem åt oss i agilityn tex,

Tack så mycket båda två nu har jag nått att fundera på och testa

Lyckopiller sa...

Kan tyvärr inte ge några tips om detta då jag är helt okunnig..;D. Kläderna som jag har till mina hundar beställer jag på Ninnas hundkläder. Hon är duktig och har bra priser. Jag skulle gärna läsa nån bra bok av Anders hallgren och memea Mohlin. har faktiskt aldrig läst nån av dom. Nåt bra tips?