torsdag 7 oktober 2010

Ibland blir man frustrerad

Jag brukar försöka och inte bry mig om hur andra sköter sina hundar för man är inte felfri själv. Men ibland så funderar man hur människor tänker när de skaffar en hund eller valp. Det finns en dam här i området som förut hade en collie. Den var inte så gammal tror jag och verkade väldigt pigg. Damen promenerade alltid med hunden väldigt tidigt på morgonen och alltid runt området. Såg aldrig henne eller hunden längre än 300 meter från där hon bor. Alltid när de mötte hundar så gick de undan och hunden blev jätteglad och ville nog helst hälsa. Plötsligt var hunden borta. Vet inte var den tog vägen.

I somras skaffade damen en ny hund. Nu en blandras med labrador tror jag i. Hunden gillar i alla fall att bära saker. Nu är det så att damen gör samma sak med den här hunden som med collien. Håller sig i området och går undan i skogen när det kommer en hund. Hunden verkar väldigt snäll och gör ingenting men ser väldigt intresserad ut av andra hundar. Idag fick jag dock se en annan sida av hunden. Vi möte den på promenaden och de gick undan men hunden blev frustrerad och hoppade på damen. Den drog i kopplet och skällde frustrerat och den såg ut som att om den hade velat så hade den med lätthet kunnat dra iväg. Trodde faktiskt att hunden skulle bita henne i armen i ren frustration. Tror nog att det kommer att hända saker i deras relation i framtiden som hon inte kunde få hunden att sluta hoppa, skälla och dra.

Men nu funderar jag verkligen hur damen tänkte när hon skaffade den här hunden. Jag tycker faktiskt synd om den. För den var verkligen frustrerad och det förstår jag. Jag hoppas verkligen att inget kommer att hända.

Inga kommentarer: