torsdag 14 oktober 2010

Boktips om viltspår för nybörjare

Fick igår den här boken från adlibris. Jag har inte hunnit läsa den än men verkar vara en toppenbok faktiskt. Tar upp hur man ska lägga spåret, att man tydligen ska snitsla spåret. Sedan nått som jag inte trodde man skulle göra. Man ska först gå spåret och snitsla och sedan ska man gå spåret igen med blod och klöv. Och man ska se till att klöven inte dras i blodet. Det var mycket att tänka på här :)) Det finns även banskisser i slutet på boken hur man kan lägga spårer sen tar den också upp hur viktigt det är att föra dagbok över hur det har gått med spårskiss.

Nej är ni intresserade av att börja vilspåra läs den här. Tror att den besvarar på många frågor som man har som nybörjare och att man kommer igång på ett bra sätt. Tror att den kostade 179 kr

OBS: du kan klicka på boken så kommer du direkt till adlibris sida om den. Om du är intresserad av att läsa mer om den.

4 kommentarer:

Cajsa och Ozzy sa...

Jag har oxå en viltspårsbok som jag ska läsa. "Aktivera din hund genom viltspårning" av Kristian Carlsson. Smygkikat lite o den har oxå olika banskisser hur man börjar o sedan gör de svårare. Samt en dagbok i slutet. Ska läsa den sen så är både du o jag proffs efter de=)

Sofie sa...

Har den också men jag tycker att den här verkar mycket bättre. Den beskriver mer om hur man ska gå tillväga. Vilken utrustning mm det tycker jag itne att den andra gör.

Emelie sa...

Kanske kan va nått! Har aldrig lagt spår helt själv så då har den andra personen snitlsat åt mig när jag har lagt spåret, och att man inte ska dra klöven i blodet är väl för de oblodade ställena (har ej kommit så långt än). Måste försöka lägga ett spår snart igen, fast Goliat har mest löptik i tankarna!

Sofie sa...

Du är smart Emelie :) självklart måste det vara därför man inte ska dra klöven i blodet. Men det kan också vara för att den ska hålla sig fräsch längre. vi har inte heller kommit så långt som till bloduppehåll och nu tänker jag börja om så som boken tycker. Ska försöka få det rätt från början då de bara har gått ett viltspår i våras