torsdag 26 april 2012

En till kamel eller inte

Vad jag förstår så funderar några om jag inte ska ha en till kamel eller inte. Jo det är klart att jag vill ha en till kamel :) Men nu när jag ska skaffa mig en ny kamel så måste jag även byta uppfödare till min kamel som min uppfödare och underbara vän inte har någon kull planerad på ett tag. 

Så det känns lite som att skaffa sig en ny ras. Som alla mina är släkt och är helt underbara så har jag helt tiden vetat vad jag får i mitt hem. Nu kommer jag inte alls att veta vad jag får i mitt hem. Mina förväntningar och vad jag vill ha är skyhöga på den framtida valpen och speciellt på en kamel. Då mina kameler i dag nog är det snällaste som tassar runt på denna jord. Väldigt okomplicerade med andra hundar. Spelar ingen roll om man stoppar in dem i bilen med en främmande hund eller om man åker hem till någon med hund eller om en främmande hund kommer hit. Inget händer och ingen blir förbannad.

 Det är nått som jag uppskattar över allt annat. De fungerar otroligt bra i vardagen. Så det hela känns lite skämmande med en helt ny linje. Så jag kollar även lite på andra mindre raser och Whippet som några har gett som förslag finns i min tanke. Hade så gärna velat ha en whippet från en speciell kull som finns nu men tiden är inte nu för en ny hund. Så vi får se vad framtiden har att erbjuda. 

11 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Förstår dina tankar. Svårt att hitta den rätta. Nu tror jag också att det har ganska stor betydelse VAR hunden hamnar, hos VEM. Inte bara gener. Du har gett dina hundar tryggheten, så dom blivit vad dom är i dag. Eller har jag fel?
Ha en bra dag med kamelerna :-)
Kram

Sofie sa...

Nej jag tror också att mycket beror på miljön. Men har man en nervös idivid från grunden så blir den ju fortfarande nervös men kanske lite bättre om den lever i en bra miljö :)

Lyckopiller sa...

Blir spännande att se vad det så småningom blir.

Asta och Iris sa...

Whippet Sofie, det tror jag skulle passa dig utmärkt. En ras som jag faktiskt själv sneglat på. Den verkar mysig och tillgiven och fin att titta på. Lycka till!

Ann-Margret o Vinja sa...

Var inte orolig för hur nya valpen kommer att bli, den kommer med stor sannolikhet bli precis som dom andra flickorna, helt övertygad om det. Varför det då undrar du då, Jo för du har fostrat din övriga kameler och kommer även fostra den lilla valpen. Så då blir även den som dom andra.

Vet min träningskompis Ingrid sa till mig att oavsett hur många hundar man skaffar, så har man oftast problem med´samma saker på dom andra också.

Så var lugn du. Köp en valp från en vettig uppfödare med bra avelsdjur så är jag säker du fixar till det lilla knytat så den blir en ståtlig kamel :)

Kram

Ann-Margret o Vinja sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ann-Margret o Vinja sa...

Hej Sofie. Du har fått skräp i din blogg. Puckot är tyvärr i farten igen.

Kram

Sofie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sofie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ann-Margret o Vinja sa...

Hej Sofie.
Ser du fått mera skräp här inne :( Hon är verkligen bara för mycke. Fattar hon inte att jag aldrig skulle göra reklam för en såkallade hemsida.

Ha en fortsatt bra helg :)
Kram

Christina Klosterberg sa...

Du tänker så rätt. Ska bli spännande att se vad det blir!