söndag 22 april 2012

En frågestund :)

Hittade den här frågestunden på airdaleterriern Ares sida. Så jag lånade den då jag tyckte att den var bra. Annorlunda andra frågestunderna som jag har svarat på. Nu får vi se om jag kan svara ärligt så kanske ni får en smärre chock på vissa ställe ;) Har lagt till lite också :)

 ~ Hundarna ~
Första hunden du minns: Är nog en cocker spaniel som min kompis hade när vi var små. Annars har även en dobermann i Frankrike med valpar lämnat ett stort avtryck.
Hur gammal var du när du fick en egen hund? Jag var rätt gammal. Tror jag var runt 22 år när Cora klev in i mitt liv-
Hur många favoritraser har du? Det här är en svår fråga. Har alltid varit såld i vinthundarna, Collie och Dobermann. Sedan kan det variera lite hit och dit beroende på vad man söker efter.
Hur många hundar har du haft? Jag har haft en långhårig Collie, en Hovawart och nu tre faraohundar så det blir 5 hundar. 

 ~ Hur många ~
Hundkoppel: Ja ni jag får det till 20 stycken och då är det varierande sorter. Mest vanliga koppel, sedan utställningskoppel och retriverkoppel
Hundhalsband: 37 stycken och de flesta halvstyp ;)
Hundselar: 4 bra och 2 väldigt dåliga. De måste jag kasta långt bort
Spårlinor. 2 stycken en i nylon som är värdelös och en i plast som jag också tror att jag ska byta ut
Munkorg: Två som jag har tävlat Lure Coursing
Hundtäcken: säkert en 18 stycken. Har ju tre av många som jag har haft tre hundar. Så många täcken är det för alla typer av väder
Magbälte: 1 och jag avgudar det.
Godisbagar: 1 Väldigt bra
Tuggben: Flera i skåpet, flera på golvet, flera i hundleksakskorgen. Orkar inte räkna
Pipleksaker har du: Ingen hel men kanske fem med pipen kvar av kanske 25 halva
Dressyrhjälpmedel: Tre olika klickers. En targetstick, musmatta för att klicka in saker med
Vilken färg var ditt första hundkoppel: Svart smalt läderkoppel till min collie Cora
Vilka färger har dina nuvarande hundkoppel: Alla är platta läder koppel i svart eller brunt. skulle vilja ha ett rött.
Vilken färg har hundmatskålarna: Matskålarna är i rostfritt stål.
Hur många vattenskålar till bilen: Fyra i olika färger

 ~ Vad har du provat på i hundvärlden ~
 Agility: Yes
 Freestyle: Nej men skulle vilja
 Rallylydnad Yes det är väldigt kul
 IPO Nej men med rätt hund skulle jag vilja
Weightpull Nej
Positiv förstärkning/IMMI: Ja
Brukshundsklubben: Ja men jag är inget direkt fan
Klicker: Ja men jag använder mig av den för sällan tror jag
Badat med hund: Halvbadat som jag inte gillar att bada. Men ett snabbdopp har jag nog tagit.
Viltspår: Ja men jag funderar på att ge bort mina klöver i frysen som vi aldrig lägger nått
Personspår: Det är roligt tar sådan tid bara
Utställning: Testat massor och det är väldigt kul
Hunden har rymt: Alla mina faraohundar har rymt i olika utsträckning.
Åkt bil med hund: Ja de kan åka bil och gör det bra
Flygit med hund: Ja det var en annorlunda erfarenhet
Åkt båt med hund: Ja finlandsfärga. Det var intressant att försöka få hunden att kissa uppe på däck 
Lydnadskurs: Japp
Nyttosysslor: Förstår inte frågan
Tävlat i lydnad: Ja det har jag flera gånger med min Collie vi tog oss till lydnadstrean och tre gånger med min faraohund och vi tog ett tredjepris.
Tävlat i weightpull: Nej och skulle inte heller ha nått intresse med rätt hund

 ~ Ditt hundägande ~
Har du gått hundkurs:Massor
Vad för slags kurs: Hör och häpna, Ingen valpkurs men vardagslydnad, koppelkurs, agilitykurs, rallylydnadskurs, förberedande tävlingskurs för lydnadsklass 1
Hur många promenader får hunden per dag: 4 Stycken brukar hundarna få med varierande längd
Hur länge brukar ni vara ute totalt per dag:  3- 4 timmar totalt
Använder du värme-/regntäcke på din hund: Ja jag har ju massor som ni har läst längre upp

 ~ Tokigheter ~
Skäller din hund åt andra hundar: Ja verkligen ibland. Beror helt på situationen.
 Drar hunden mycket i kopplet: Inte nu längre men mycket förut. I skogen drar den men då har vi sele
Har ni blivit attackerade av en annan hund: Massor med gånger. Men det har aldrig hänt nått som tur är mer än nått små sår
Har hunden fått dig att ramla: Många gånger här med. Jag har ramlat för att hunden har kommit i vägen och jag har ramlat för att det har varit halt flera gånger och de har dragit lite

 ~ Upplevelser ~
Har du övernattat med din hund: Jag och hundarna har sovit i husvagn, tältat, legat på hotell, vandrarhem och i campingstuga. Den sista är en favorit
Har du varit på picknick med din hund: Picknick är nästan ett måste på sommaren. Sol och mat är det bästa
Har hunden lekt i en hundgård: Ja men bara med hundar ur den egna familjen. Aldrig med en främmande hund sedan ligger närmaste rastgård två mil från oss så det blir inte så ofta.
Har vi varit med på hundläger: Nej men det är nått som jag skulle vilja prova på


2 kommentarer:

Zallek - Kellaz sa...

Roliga frågor, lite inspiration och kul att få veta mer om dig. Blev nyfiken på den där magväskan.

Lyckopiller sa...

Jättebra lista! Intressant med lite andra frågor än de "vanliga"