torsdag 23 juni 2011

Vi håller på med foderbyte

I samband med många hundar så kan även foderkontot bli rätt högt i månaden. Jag har i jämnt kört Royal Canin på mina hundar för att jag tycker att det är ett bra foder som de fungerar bra på. Jag har då provat lite andra foder även Doggy och Best In Show som är ett lågpris foder. Det har också fungerat men hundarna bajsade väldigt mycket av de här två fodren så det var ju inte så bra.

Men med stigande foderpriser så har jag börjat se rött gällande Royals foderpriser. Jag tycker att det börjar bli lite väll dyrt och sedan tycker jag att fodret ändrar färg fast jag köper foder samma foder varjegång. Varför kan jag börja fundera. Så nu har jag bestämt mig för att att prova Pro Plan i stället och se hur det går. Det är billigare än Royalfodret om man köper original. Nu har ju inte Pro Plan 15 kg säcker verkar det som utan 14 kg men det bryr jag mig inte om.

Visst det skiljer bara lite över 100 kr i månaden på att byta foder men 100 kr i månaden är i alla fall 1200 kr om året :) Sedan vet jag inte men Astrid har varit mjällig på sista tiden och jag tror att det beror på fodret så det är bara och testa. Sedan har hon blivit lite tjock också så hon kanske inte dör av att få lite mindre fett i sin mat. Hon ska ju ändå inte springa i år så då behöver hon ju inte heller någon fettare mat.

Vad kör ni för foder på era hundar.


5 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Det är verkligen inte lätt att välja i foder djungeln. Och fodren har ju verkligen blivit dyra :(

Till Vinja ger jag Eukanuba + lite färsk foder. Vi har sån väldans tur att våran hundmats affär har ofta bra priser på Eukanuba.

Tycker att Eukanuba funkar rätt bra på Vinja, har inte testat så mycke olika foder heller så jag vet ju inte om nått annat skulle vara bättre.

Hoppas du har bättre väder än här för här har det regnat hela fm :( Börjar spricka upp nu så jag hoppas inte det ångrar sig och vi får mera regn.

Kram.

becca & olga sa...

Jag ger rå mat till Olga, både BARF och färskfoder. Upplevet att det är det som fungerar bäst då hon slipper diareer och kräkningar samt dåliga tänder. Finns ju så mycket bra bakterier i rå mat och hemlagat så hundar som äter detta utvecklar ju en väldigt bra tarmflora. Torrfoder är ju tyvärr i princip sterilt vilket är rätt dumt.. Sedan tror inte jag häller att hundarna är gjorda för att äta tillagat spannmål som basföda... ;) läs också innehållsförteckningen på bland på fodrena. Royal canin använder bland annat BHA/BHT som är förbjudet i människoföda i sverige pga av att det är så cencerogent. Mycket konstiga konserveringsmedel i många torrfoder :S Tycker det är hemskt för det åldrar hundarna i förväg och se utvecklar foderallergier osv :S

Men iaf, visst var bilden snygg :D Hahha
Vet inte hur mycket du håller på med friskvård osv men jag masserade min förra gamling väldigt mycket jag upplever att det var en stor faktor till att han fick behålla sin rörlighet hela livet... Sedan brukar ju vovvarna tycka det är rätt mysigt!

Hanna aka Lilla My sa...

Mina fick också mjäll av Royals foder.

Quila o Ronja sa...

Jaa, här använder vi Royal, men tycker som du. Varför ska vi betala så mycket pengar....bara för märket? Skrev lite inlägg om foderbyte, för en tid sedan, men har fortfarande inte bestämt mig. Hoppas du skriver och berättar vad du tycker.
Kram igen

Anonym sa...

Jag använder Olivers man köper de online och det leverras till dörren.
Nedan info från deras hesida.. de har ett toppen kattfoder åxå som jag köper..

adress til dem :
http://www.olivers-petfood.se

Fem bra skäl till att handla hos OLIVER’S

Fri leverans vid köp över 300 kr.
Leverans inom 3 arbetsdagar
Bara rena, härliga och äkta ingredienser, som alla är godkända som livsmedel.
FavoritGaranti™ Vi lovar att OLIVER’S blir husets favoritmåltid, annars kommer vi och hämtar påsen igen! – Utan diskussion!. Så mycket tror vi på att OLIVER'S kan göra en skillnad för dig och din hund eller katt.
Vi erbjuder fina mängdrabatter till alla vid köp av minst 4 påsar foder. Köp t.ex. 4 påsar foder (som gärna får blandas) och få 15 % i rabatt. När du köper 4 påsar får du också 15 % på allt annat som köps samtidigt, så kanske borde skålen med godbitar fyllas? Köper du min. 12 påsar får du hela 25 % rabatt. Rabatten gäller på alla fodersäckar på 4, 8 eller 13,5 kg, och du kan givetvis blanda olika varianter och storlekar.


du har ännu bättre rabatter om du har ett stamnamn/kennelnamn registrerat .. alt att du går ihop med nån som bor nära så samköper ni och om denna har kennelnamn får du ännu bättre rabatter :)

till katt rekomenderar jag olivers for large breed... den har stora kulor så katterna får tugga... och innehåller inte så mycket spannmål..

kram alexandra