fredag 3 juni 2011

Älskade guldkamel bli frisk nu

En pigg och glad Astrid springandes i skogen. Just nu är inte Astrid så pigg och glad.

Inatt körde jag in henne till Strömsholm som hon var påverkad av kennelhostan. Hon låg hela dagen i går i sängen och kom inte upp mer än nödvändigt. Varje gång hon reste sig så började hon att hosta. Tänkte inte så mycket på det mer än att hon fick väl ligga där om hon ville om hon tyckte att det var bättre. Sedan såg jag att hennes andning var påverkad. Hon andades tungt och man hörde små pustar från henne. Rådfrågade en annan person som har haft lunginflammation på din hund och hon tyckte att jag skulle ringa veterinären.

Klockan var då efter 22 och Falu djursjukhus hade då stängt. Så turen gick till Strömsholm. De var lite osäkra på om hon skullle behöva komma in i natt eller inte. De tyckte inte att febern var speciellt hög och det var ju dyyyyrt som de påpekade. Bestämde mig för att avvakta till i morgon men tog tempen en timme senare och då hade den gått upp några grader till. Bestämde mig då för att åka in ändå för vi har trots allt två timmars bilfärd dit. Skulle hon bli jättedålig under natten så var det ju en bra bit dit. Den som gjorde att jag bestämde mig också var att hon inte gick upp när jag ropade på henne. Hon är alltid snabba fisken i sina ben och kommer direkt. En Astrid som knappt viftar på svansen och inte hoppar fram som en gasell är en påtagligt sjuk Astrid.

När vi kom fram halv 2 så var Astrid oförskämt pigg och skällde i bilen och hostade knappt nått alls. Förbaskade hund :) Inne hos veterinären tog de blodprov och de vita blodkropparna var helt ok. Lyssnade på hjärtat som var helt ok men inte lungorna som hade ett ansträngt ljud. Sedan var det dax för röntgen och Astrid röntgades på båda sidorna och sedan fick hon ligga på rygg så de kunde få en bild på hela bröskorgen framifrån. Det var inte så populärt. Men hon var jätteduktig och låg still.

Röntgenplåtarna visade en måttlig inflammation i lungorna och veterinären tyckte att hon skulle få vara kvar. Hon skulle få dropp och antibiotika och även slemlösande. Astrid skulle få bo i ett eget rum med inga andra hundar som hon har kennelhosta också. Stackars lillstrumpan hon såg så liten och ynklig ut när jag lämnade henne och åkte hem kl halv 4. Jag hoppas att de tar väl hand om henne.

Väl hemma kollade jag när alla andra hundarnas kennelhoste vaccin går ut. Mayas har gått ut men Ankan plankan är vaccinerad i Mars i år. Gud så skönt så om hon får nått kanske det blir en lindrigare variant i alla fall. Är så rädd att Anka ska få nått skit.

Nu väntar jag på att veterinären ska ringa så jag vet hur lilla kamelen mår. Tror inte hon får komma hem idag men jag hoppas på i morgon. Själv har jag bara sovit 4 timmar och ska gå och lägga mig i hängmattan en stund.

Hoppas era hundar håller sig friska och akta er för den bedrövliga kennelhostan.








7 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Men NEEJ!!! Stackars liten Astrid :-( Vi håller alla tassar o tummar för att hon snart blir frisk. Kennelhosta är inte kul.
Kramar i massor från oss.

Britt Marie o Rudi sa...

Usch vilken jobbig natt! Och så orolig du ska vara! Hoppas att du snart får hem en kamel på bättringsvägen! Rudi hade som sagt kennelhostan förra våren men det var bara två-tre intensiva dygn, sen var han friskigen. Vaccinerad var han förstås.
Håller tummarna för snar utskrivninga av Astrid!

Anonym sa...

Neej! Stackars lilla kamel. Synd att hon inte ligger på falu djursjukhus, då hade vi ju kunnat gå och hälsat på med blommor och grisöron. Hoppas hon mår bättre och vaccinera fort, det smittar som sjutton.
//Freja, Asta och Ulrika

Marie sa...

Nämen stackars lite skrutta, det var värst. Hoppas att du får hem henne snart..

kramar

Sandra sa...

fy :( håller tummar och tassar för att hon snabbt skall krya på sig.

Ann-Margret o Vinja sa...

Men stackars Astrid då att behöva hamna hos doktorn :( Hoppas hon blir frisk snabbt nu så hon får komma hem.

Har nyss kommit hem där i från men i ett roligare ärende. Vi har varit och simtränat nu på kvällen. Om jag vetat att Astrid var där så hade jag ju kunnat be personalen hälsa till henne från mig och Vinja ;)

Linda sa...

fantastiskt fin bild!

vi håller tassar o tummar för att allt ska blir bra!