lördag 18 april 2009

Dagens katastrof

Lite förbannad idag faktiskt. Brukar inte gnälla när jag har varit på utställning men idag var det katastrof enligt mig. Tycker inte heller man ska gnälla över domarens åsikt men idag kommer jag att göra det.

Jag och Anka har idag varit på Avestas inofficiella hundutställning. Ankan kändes som vanligt, glad positiv och tyckte att allt var superkul. I ringen skötte hon sig perfekt. Men domaren gillade henne inte alls. Vi fick springa runt i ringen fyra varv för att han ville se henne röra sig. Han tyckte inte att hon tog ut steget tillräkligt bak. Han ville inte se henne springa på diagonalen. Vi fick inget Hp för att kunna tävla vidare för att hon inte hade längre steg bak. Visst hon är gammal sa han men hon ska röra sig bättre. Ankan har inget superlång steg och på alla utställningar vi har varit på så har det stått i kritiken att hon rör sig väldigt bra för åldern. Han frågade inte heller hur gammal hon var. Är inte det intressant när man kommer in med en veteran. Om man vet åldern på en hund så vet man väll också vad man kan vänta sig prestations mässigt.

Hade det varit en officiell tävling så hade jag förstått det här mycket bättre men nu var det en inoff. En inoff brukar inte var så här hård som den här var. Ivarjefall så låter jag nu som en grinig gammal kärring men jag är besviken som jag hade åkt hit för att träna med min glada veteran. Kollade upp domaren när jag kom hem och nu kan ivarjefall jag känna mig lugn. Han var ingen GR 5 domare. Han har väll aldrig sett en faraohund. Han dömde i vanliga fall massor med tax, basset hound, olika settrar, labradorer och bracco. Han kanske trodde att Anka skulle röra sig som en bracco vad vet jag. En som satt bredvid med en Basenji trodde inte han var en grupp 5 domare och hon hade ju rätt.

Nej nu glömmer vi det här och pussar på den snygga gamlingen

2 kommentarer:

Norbergarna sa...

Ja jag fattar ingenting..Men det var riligt att träffas..=)

Emelie sa...

Förstår att du är jäkligt besviken efter idag, domaren var lite väl hård för att dömma på en inoff och sen verkar han ha varit alldeles fixerad vid rörelser. Men men alla vet ju ändå att anka är bäst :)