onsdag 20 januari 2010

Glukosamin

Har börjat ge Anka glukosamin för att hon inte ska bli så stel. Det ska ju ges till äldre hundar eller hårt arbetande hundar. Jag tycker faktiskt att jag märker en skillnad förre och nu. Hon är lite smidigare och det är ju bra som hon är en aktiv hund i sinnet. Tycker annars att det är konstigt att det innehåller i visa foder och i andra inte. Foder för storväxta hundar brukar innehålla glukosamin. Men annars kan det vara svårt att hitta. Tex i fodret som Anka äter. Royal Canine medium mature så står det inte att det innehåller glukosamin. Det är ju ändå för äldre hundar så jag tycker att det är lite märkligt att man måste tillsätta det i fodret.

Någon annan som ger det till sin hund och märker av att det har blivit skillnad på rörligheten på sin hund?

3 kommentarer:

Anna sa...

Vi gav det till våran Newfoundlandshund när hon blev äldre. Det ska ju ge mer ledvätska och minska stelhet.

Vi fick för oss att hon blev bättre. Sen om det var placeebo-effekt eller att det faktiskt hjälpte vet jag inte. Hon var ju också stel i ett bakben pga gamal förvärvsskada så vi upplevde ju inte någon dramatisk skillnad att hon blev jätterörlig.

Glukosamintillskott är ju ganska nytt fenomen så det kanske tar ett tag innan det blir standard i foder.

När vi började ge Mysan för 7 år sedan då var det svårt att få tag i och var dyrt. Numera finns det i varje djuraffär och kostar väl lite mer humant

Anonym sa...

Jag kan ju ha helt fel... men jag har för mig att jag hört att man inte ska ge detta om man tävlar (utställning etc.)(kolla så det inte står med på skk lista mot förbjudna medel)

Men kolla upp det för säkerhets skull, ifall du tänkte ställa Anka nått i år..

Bara en säkerhetsåtgärd.. så du är säker..

Kram
Alex

Sofie sa...

Alex, Ringde upp SKK för att kolla och det här preparatet gick som fodertillskott och rent Glukosamin som den här produkten räknas inte som doping. Som det finns i endel hundfoder.

Men man skulle använda det med viss försiktighet. Som alla andra fodertillskott.

Jag blev också nervös men nu fick jag ju ett bra svar tycker jag och det kändes skönt.