söndag 31 maj 2009

Vilken hundhelg

I helgen har vi avverkat ett lure coursingprov och ett rallylydnadsprov. Vädret hela helgen har varit strålande och väldigt varm. Inte det bästa när man ska tävla LC som det tar på hundarna väldigt mycket.

På lördagen var det LC för hela slanten i Borlänge. Både Maya och Astrid var anmälda och anka var med som maskot. Faraohundarna Bobbo och Thira var också där och trotsade värmen. Maya och Astrid fick springa första loppet tillsammans och Anna R hjälpte mig att släppa Maya. Väldigt tacksamt som det hade varit lite svårt att släppa båda själv. Efter första loppet låg Astrid två och Maya trea. Vi förberede oss för andra loppet genom att äta lite mellanmål i värmen. Hundarna en A/d burk och jag en halv pizza i värmen med Peder. Det var verkligen helt underbart att äta ute i solen.

Efter andra loppet var spänningen stor. Astrid och Thira som låg först fick springa tillsammans. Och jag tyckte kanske inte att Astrid gjorde ett superlopp. Tycker att hon springer lite lustigt. Det hela slutade ivarjefall med att Thira tog sitt sista cert och blev Slcch så nu är hon borta som konkurrent :) Allt har sina fördelar. Astrid blev 2:a och Maya 3:a och Bobbo 4:a. Jag är jättenöjd med dagen och placeringarna och det trevliga sällskapet vid banan. Stort grattis Anna R och Thira till championatet.

Sen blev det söndag och rallylydnad. Alla tre hundarna var anmälda och Maysan var inte speciellt sugen på att åka bil idag. Hon var nog lite trött efter gårdagens tävling. Maya var första hunden på plan och hon var jätteduktig. Matte var å andra sidan inte lika duktig som jag gick åt fel i en övning och det kostade oss 10 poäng. Typiskt mig då jag har gjort det förrut. Sen var det Astrids tur och man kan säga att hon tycker att man går bästa lite längre från matte. Vi kom runt banan men mer än så var det väll inte. Vi måste träna det här lite mer kan man säga :)). Sen var det Ankans tur. Det kändes väll inte heller så där jättebra men hon är med på noterna.

När det sedan var prisutdelning så ropade de först ut de hundar som inte var godkända. Astrid var bland dem men inte Ankan. Jag blev så jätteglad när hon klarade den godkända gränsen på 70 poäng precis. Hon slutade på en 11 plats av 20. Inte illa för den gamla tanten. Maya fick 79 poäng och en 9:e plats. Men det var ju som sagt helt och hållet mitt fel.

Jag är verkligen jättenöjd över våran hundhelg då den har bjudit på bra placeringar på alla områden där vi har medverkat. Nu ska vi njuta av helgen i stillhet i solen i trädgården.

2 kommentarer:

Norbergarna sa...

vad roligt att ni haft en kanon helg med tjejerna!!

Cattis o gänget sa...

GRATTIS va ni är bra :)