måndag 11 maj 2009

Väldigt nöjd med helgen


Nu har vi kommit hem från Söderköping. Vi bodde i en väldigt liten stuga på en väldigt liten camping inne i Söderköping. När vi kom tog vi en promenad efter ån som gick genom stadan. Måste säga att att det var en väldigt trevlig stad med sina gamla hus och gränder. Synd nog så fick jag inte chansen att testa på deras goda glass. Men jag testade deras sibylla och den var helt ok. Hundarna fick köttbullar. Sen mumsade vi upp maten vid ån på en parkbänk. Väldigt trevligt.
På söndagen så åkte vi ut till tävlingsplatsen. Vädret var väldigt skiftande från soligt till molningt. I det första loppet så fick Astrid springa mot Thira och det kändes super som Thira är en väldigt snabb hund. Det är alltid bra att springa mot en snabb hund. Luna var också där och hon fick springa ett singellopp. Jag tyckte att Astrid sprang väldigt bra fast det var en liten fadäs i starten. Hunden var alldeles vild vid starten men när hon väll fick springa iväg stod hon still. Jag fattade ingenting varför rörde hon sig inte. Men så stack hon iväg och jag tyckte att de sprang bra tillsammans. Rätt snart kom poängen upp och jag fick se att Astrid var 7 poäng efter Thira och där med var ju cert chansen borta. Hon var även sist på en tredjeplats och jag måste säga att jag var lite sur. Sur som en barnunge som jag inte kunde fatta att hon hade fått så dåliga poäng. Men vi kom tillslut fram till att hon hade fått en massa avdrag för att hon inte sprang iväg i starten. Poängen i första loppet var Thira 77, Luna 71,5 och Astrid 70,5. Så till andra omgången så skulle Astrid springa själv.
Till andra omgången hade min surhet lagt sig efter ett målmat. Jag peppade Astrid på starten och hon sprang iväg som en kanonkula. Hon gjorde även de karismatiska faraohundhoppen när de förlorar bytet. Sedan bar hon iväg som en kanonkula igen. Jag tyckte personligen att hon hade sprungit väldigt bra i andra omgången. Jag hoppades att hon hade sprungit upp sig till en andra plats.
När det blev prisutdelning så blev Luna 3.a på 74 och Astrid 2.a på 75. Hon hade sprungit upp sig rejält i andra loppet. Thira slutade på 79 poäng. När jag sedan fick se poängen för andra loppet så kan jag bara säga att Astrid gjorde faraohundarnas bästa uppspringning idag med tio och en halv poäng till 81 poäng i 2 loppet. Thira sprang på 81,5 och Luna 77 någonting. Så jag är faktiskt jättenöjd med min hund och hade hon inte strulat i första loppet kanske vi hade haft lite mer spänning på prisutdelningen. Men nu hoppas jag att hon har blivit mer varm i kläderna inför Borlänge :)

3 kommentarer:

Emelie sa...

Ja söderköping är en mysig stad! Synd på första loppet men hon verkar ha sprungit ett riktigt bra andra lopp, så jag håller tummarna för er nästa gång!

Norbergarna sa...

Grattis till en bra dag och ffa andra loppet=)
Jag måste hitta nån bra sida där jag kan läsa lite hur dom poängsätter lc!

Annakarin @ Mathias.W sa...

Vilken mysig stuga, och på nr 4! som är mitt lyckonummer ;)
Astrid sprang otroligt bra, det är bara att gratulera. Hon kommer att bli en tuff konkurrens!