fredag 19 december 2008

Middag med jobbet..fortfarande mätt

Igår var jag och åt mat med jobbet på restaurang Älvan i Avesta.

Jag och en tjej som heter Anki hade bestämt oss för att prova Meze som är en grekisk middag. I våran middag ingick det förrätt, varmrätt och efterrätt.

Förätten bestod av hummus, någon ärtröra, oliver, tzatziki, grekisk bondsallad, cous cous med grönsaker. Jag mumsade gladerligen i mig mycket av de små förrätterna och det gjorde även Anki. Två stora skivor vitbröd åt jag också. Sen trodde vi att varmrätten skulle komma men döm av våran förvåning när det var den varma förrätten som kom in. Jag och Anki såg nog ut som två fågelholkar. Då var det dax för stekta championer i vitlök, grekisk omelett, fetaost, kronärtskocka och grekiska kåldolmar, friterad bläckfisk, stekt hallomi, och smält fetaost i en friterad kudde. Efter det här var vi rätt mätta. Omeletten var nått himelsk som typ smälte i munnen. Så var det dax för varmrätten. Grillspett med kyckling, lamm och lax, moussaka, grekiska köttfärsbiffar och friterad potatis. Till efterrätt var det varmt päron med honung, valnötter och grekisk yoghurt.

Det var så fantastiskt gott och måste jag tilläga att jag rullade ut från restaurangen. Imorse när jag vaknade var jag fortfarande mätt. Men jag kan starkt rekommendera grekisk middag, Supergott och man blir megamätt. Väll värt pengarna som det kostade. Jag tror att vi åt konstant i en och en halv timme.

Inga kommentarer: