måndag 4 mars 2013

Hundkiss i soffan. Förslag någon?

Det här har aldrig hänt mig men nu har det hänt. En hund har kissat i soffan i natt. Kan faktiskt inte säga vilken det är som alla kan vara skyldiga i mina ögon.

MEN problemet är att det är en hörnsoffa så jag kan inte ta av någonting och tvätta det. Olyckan har även hänt i skarven i hörnet. Så nu behöver jag förslag på hur man kommer åt vätan i soffan. Den som har gjort det har först kissat på en fäll och det var nog tur som den kanske har stoppat lite. Men jag har en känsla av att hunden har rivit den åt sidan och då har kisset lixom åkt uppe på fällen och ut på soffan. Ja ja nu är soffan i alla fall dränkt i salt och salter har börjat göra verkan genom att suga åt sig vätan i alla fall där det är blött på ytan.

Men har ni något husmors tips för lukten som säkert kommer att bli? Ammoniak och vatten har jag läst på en sida men jag vet inte om jag törs det som det är en fuskskinnsoffa mot tyghållet. 

Tips kan man inte få för lite av känns det som nu :) 

6 kommentarer:

Oilis map sa...

Det har inte hänt här heller vi har bara tyg ialla soffor, men ättika och yes tar bort lukt.

Sofie sa...

Tar yes bort lukt det var någonting nytt. Har fått förslag på ett medel som heter Scent stop via FB som verkar väldigt effektivt.

[Anna] sa...

Spreja vatten med en sprayflaska så det blir fuktigt om det har hunnit börja torka men häll på potatismjöl då slipper du otäcka dofter. Har gjort det på min bäddmadrass efter att dotterns blöja läkt i sängen och det luktar ingenting :) Kan lukta lite potatismjöl efter men den lukten försvann fort. När potatismjölet har torkat så dammsuger du bara upp det :)

Helena sa...

Finns också ett medel som heter piss off. Är sjukt effektivt mot urinlukt.

desperat hemmafru sa...

Ja, jag kallar mig ju inte desperat hemmafru för intet... Inte ett enda husmorstips har jag att ge. Men "Piss off" lät ju bra. ;-)

Unknown sa...

Stackars du! Usch!