lördag 17 april 2010

Fästingar

Nu är det snart fästing tider igen. Så det är dax att börja fundera vad man ska göra med sina hundar. Har aldrig använt fästingmedel på mina hundar men funderar allvarligt om de inte behöver någon slags hjälp i år. Vet en faraohund förra året som blev riktigt sjuk av en fästing.

Men nu i morse läste jag på vinthundsforumet att extra B-vitamin och lavendel schampo hade hjälpt för andras hundar. Men jag vet inte men det kanske är värt att testa. Funderar också över att köpa bärnstenshalsband. De ska tydligen göra pälsen statisk så inte fästingen vill vara kvar.

Har ingen lust att sätta på mina hundar frontline eller scalibur halsband. Vet hundar som har blivit riktigt dåliga av scaliburen.

Hur ska ni göra i sommar med era hundar och fästingmedel? Har ni några andra bra tips som ni vill dela med er av?

3 kommentarer:

Josefin sa...

Akilles hade vi bärnstenshalsband på förra året, dock plockade jag många som kröp men bara en enda satte sig på hela sommaren :) det är ju som tur är ganska lätt att se dem mot pälsen.

På Lotta hade vi dock frontline men plockade en del i hennes ansikte iallafall, så vet inte hur bra det är egentligen.

Sandra, Dyrka & Yra sa...

Jag har använt mig av B-vitamintillskott och det har fungerat väldigt bra! Köpte Shy feeder B för hästar, det är samma innehåll som för hundar men i flytande form och betydligt billigare! Bara kolla doseringen på förpackningen för hundar och ta den mängden av höstvarianten. Ska nog köra med det i år igen. Det är rätt sött så det brukar inte vara så svårt att få i hundarna :)

Emelie sa...

Är rätt klyven själv.. Vill verkligen inte använda medel som frontline etc. Har funderat länge på bärnstenshalsband men det har bara inte blivit av. Fast det är ytterst sällan Goliat får fästingar, tror att det beror på hans korta glansiga päls. Har en så länge inte sätt någon fästing, trots att vi går dagligen i skogen (som tur är)!