torsdag 26 januari 2012

Hundmat som dödar

Hittade den här filmen genom facebook. Den handlar om hur Iams och Eukanuba bedriver djurförsök. Djurförsök som ska berätta hur deras mat fungerar för hundar och katter. Jag blev väldigt ledsen när jag läste om det här och kollade på filmen. Texten i filmen försvinner lite fort men det går att pausa för att läsa vilket jag rekomenderar att ni gör. Men innan ni kollar på filmen så tycker jag att ni ska läsa HÄR först om deras vidriga djurhållning och försök på djur. Filmen finns även på den sidan. Kollar man sedan vidare på youtube så finns det flera filmer.

Det som skrämmer mig mest är att säkert alla djurfoder håller på med djurförsök. Säkert även de som framställer Pro Plan som mina kameler äter. Det är en stor marknad och vi behöver mat till våra hundar. Så vi kommer säkert inte att sluta köpa hundmat fast vi får reda på sanningen bakom tillverkningen. Men det är skrämmande och jag kan inte sluta köpa hundmat. Men jag kommer inte att köpa varken Iams eller Eukanuba. Tycker inte heller att Eukanuba är ett bra foder som passar mina hundar så det underlättar ju.

Nej världen är skrämmande och människan är ond.




8 kommentarer:

Matilda - Aqua Seer's Kennel sa...

USCH!

Eva sa...

Ska kolla lite om vår mat (både hundar o siameser äter Orijen/Acana)! Den har iofs fått mycket beröm för ekologi, men bäst kolla. Som du skriver är det ju dock väldigt svårt med mat numer. En period åt mina dåvarande Eucanuba, men det verkade "komma ut" nästan mer än de stoppade i sig! Och se'n märkte en uppf kompis (som lät testa) att det var bra höga antibiotikarester i. Det är bra länge sedan, men det knäckte mitt förtroende för dem:)
Förresten - jag laddade ner bilden i förra. Är det ok om jag använder den? Fint tycker jag!

Anonym sa...

Men det är ju fruktansvärt! Jag mår dåligt och kunde inte se klart filmen. Tur att jag ger mina ROBUR.

Vicky sa...

Jag har hört att den här filmen är gjord av PETA och att sanningshalten i den inte är särskilt hög. Om det stämmer eller inte vet jag inte.

Christina Klosterberg sa...

Fy, det här måste jag absolut kolla upp. Vill inte handla sån mat!

Anonym sa...

har kollat sanningshalten i detta och hittat detta:

http://www.iamstruth.com/truthHome

har också mailat till Iam´s och frågat dem. Återkommer om svar.

Maria Westman sa...

Tror att de flesta stora foderföretag bedriver såna djurförsök, så det är knappast nån idé att undvika ett märke.

hundmat sa...

Ja, det där är bedrövligt, men som du säger kan det nog gälla rätt många märken. Du får BARF'a och göra din egen hundmat då ;) Det ska de tydligen må mycket bra av!