tisdag 17 januari 2012

Ändring av veckomålet

Jag har stött på patrull kan man säga en stor och stark sådan. Mina kameler vill inte backa. Ja det kanske inte ligger för dem helt enkelt ;) Stoppar en godis framför nosen men de vill inte backa mer än typ två steg sedan så blir de helt nej nej nej jag tänker inte backa som jag inte får godisen. Du matte kan försöka hur mycket du vill men vi sätter oss ner och ignorerar dig totalt. Har försökt att backa dem med godisen åt alla håll men nej det funkar inte ändå hahaha.


Så jag lägger om mitt mål nu för jag vill inte bråka med dem känner jag. Så vi kör på en superbra slalom rakt fram och en sväng och rakt på igen då i stället. Kanske får ta backa som nästa veckomål :)


tror jag måste lära dem att backa utan godis i handen för de blir helt fixerade när jag har nått där ibland i vissa lägen. FÖRSLAG mottages också glatt hur jag ska göra. MASSOR med förslag är alltid bra så jag kan fundera på olika infalls vinklar


1 kommentar:

Humlespunk sa...

Här håller vi ju på med backning också. Det går under arbetsnamnet "Fy Farao" efter som det är ditt "fel" ;)

Jag håller på att träna in både backa runt mig och backa slalom och backa åtta.

Backa motsols runt mig var plättlätt, tyckte Spunkvalpen. Men backa medsols jättesvårt, så där började jag belöna varje steg bakåt, och nu är jag uppe på att belöna vartannat/var tredje steg bakåt.

Humlehunden har ganska bra koll på backa motsols också, men inte medsols, däremot är hon redan rätt så duktig på backa åttan. Mycket märkligt. Och hon backar tokfort, ungefär lika fort som en kolibrie viftar på vingarna, så det är halvlätt att hänga med, hä hä.

Men mitt "enda råd" är nog att träna backa med hög belöningsfrekvens, för varje rätt steg i början. Och träna i ett hörn, så får man lite gratis ;)

Du får ju inte ge upp redan, halva veckan är ju kvar. Och det är ju som sagt "ditt fel" att HumleSpunkarna och jag fnittrar baklänges och ofta den här veckan ;)