onsdag 24 september 2014

Renrasig eller blandras

Den eviga fråga och den evigt tråkiga frågan tycker jag. Tycker inte att det finns något självklart svar på den frågan. Det beror lite på vad man vill göra med hunden tycker jag. Vill man tävla tycker jag helt klart att man ska välja en renrasig hund som förutsättningarna blir lite bättre. Flera grenar att tävla i. Vill du ha en ren sällskapshund så tycker jag inte renras eller blandras spelar någon roll. Jag förespråkar här inte blandras aveln för det gör jag inte. Det finns många konstiga korsningar som får mig att se helt rött. Men det finns även renrasiga kombinationer som får mig att se rött. Jag tänker inte säga att en renrasig hund är friskare än en blandras för jag tycker inte att jag har så mycket kött på benen att jag kan säga det. De som tar blandrasvalpar tänker oftast inte, tror jag på AD, HD, patella, ögonsjukdomar och andra saker. Det är vad jag tror. Men sedan tror jag även att renrasiga hundar ibland inte ska föra genen vidare som de inte har bra gener att föra vidare men en himla massa titlar som säljer valpar. Ja, så jag är kluven i frågan.

Vad jag vet är att alla hundar som kommer till världen, renrasiga eller inte är värda någon som tycker om dem och älskar dem över allting annat. Det är inte min sak att döma om man väljer att köpa en renrasig hund eller inte. Det är köparens val och jag ska erkänna jag var riktigt sugen på en 4 vägskorsning i början av sommaren på blocket för den var så förbannat söt :) det finns friska, sjuka, trevliga, otrevliga hundar av båda. 

Eller så kan man ta över en giraff som räknas typ nästan som blandras för att den är krypt och kastrerad. Jag älskar att tävla med mina hundar så egentligen är han ett dåligt val av hund men vad gör det egentligen. Han är supersöt och trevlig mot oss inte andra hundar ;)

1 kommentar:

Erika sa...

Det som jag tycker allra mest om med din blogg är din kärlek till dina hundar som lyser igenom i alla inlägg (och förstås också kärleken till just "din" ras).