torsdag 18 september 2014

Presentation av Kamelerna och giraffen

Här har vi Astrid som är äldst i familjen kamel och giraff. Hon är efter min första faraohund Maya och jag är så glad att hon finns i familjen. Att jag valde just Astrid var inget självklart val då jag pendlade mellan flera tikar. Men till slut valde jag Astrid samma dag om hon chippades och jag har aldrig ångrat mig. Andra funderade över mitt val som hon alltid har varit långhårig och har mycket vit här och där. Hon är även den som låter mest och berättar gärna vad hon tycker och tänker om saker, vilket ibland kan blir lite frustrerande. Astrid har tävlat mycket i sin ungdom och är Svensk Utställningschampion och har även två Cacib i Sverige. Hon är Svensk Lure Coursingchampion. Hon har varit vinstrikaste faraohund i Lure Coursing 2 år i rad. Hon har rallylydnadsdiplom i nybörjarklass. När Astrid var 5 år så fick hon sjukdomen Addisons sjukdom vilket även innebär tävlingsförbud. Jag är jätteglad över att Astrid finns med oss idag vilket verkligen hängde på en skör tråd när hon insjuknade. Men jag är ledsen över att vi inte fick fortsätta på drömmarna som fanns i att starta i lydnad och att fortsätta mot högre mål i rallyn. Jag hade även sett fram i mot att ställa henne som veteran. Nu får hon bara följa med som maskot men det går också bra. Vi hoppas att Astrid ska finnas med oss många år till. Vi älskar våran håriga kamel över allting annat. 

SEUCH SELCCH RLD N Xemxija Dellamorte Dellamore född 2006, vår gaphals


Sedan har vi Xena som kom in som en virvelvind i vår familj. Utan våran trädgård när hon var liten så vet jag inte hur vi hade tagit oss igenom valp och juniorperioden. Jag är så glad att jag fick just den här hunden som hon var min favorit från början av tikarna. Jag har alltid valt hund med hjärtat och hon klev rakt in när jag och min mamma hälsade på hos uppfödaren. Så jag är extra glad att jag fick min favorit som hon är en foderhund och ska ha ett gäng härliga valpar i framtiden. Hon sprang och sprang och sprang mest hela tiden. Xena älskar att man pussar henne på nosen och hon älskar Astrid. Vilket Astrid kanske inte alltid uppskattar. Men Xena blir så ledsen när Astrid lämnar henne så hon gråter högt högt. Hon älskar att ligga under täcket men hon går inte sakta ur sängen utan hon springer ut från täcket om hon vill gå upp. Xena har precis fyllt 2 år och är idag Svensk Utställningschampion och har rallylydnadsdiplom i nybörjarklass. Hon har flera Cacib i Sverige och hon kom sist på sitt första Lure Coursing prov. Vad vi ska hitta på i framtiden har vi inte riktigt bestämt än men det lutar åt att vi ska debutera i fortsättningsklass i rally och kanske även i lydnadsklass 1.

SEUCH RLD N Vaskurs Gail Devers Skumpandotter född 2012, vår prinsessa


Sedan kommer den vilda giraffen Tyson. Jag skulle verkligen inte ha någon mera hund i familjen och skulle vi ha någon mera hund så skulle den vara liten. Jag hade under en längre tid haft sporadiskt kontakt med Tysons förra ägare som fick tag i mig genom bloggen. De hade vissa problem och i Juli fick jag reda på att det inte fungerade längre. Uppfödaren har själv många hanar och kunde inte akut ta hem en hund som har åsikter om andra hundar. Jag och sambon bestämde oss efter mycket om och men att ta hem honom om det var ok för ägaren, vilket det var. Första mötet med Tyson var kanske inte det mest smickrande mötet och vi åkte ner för att ta hem grisen i säcken kan man lugnt säga. Men det gick väldigt bra att sätta ihop honom med mina tjejer. Visst har det varit lite heta diskussioner dem i mellan här hemma innan de har lärt känna varandra men nu verkar de ha funnit sina platser. Tyson har varit här i två månader 7 Oktober. Vi fick hem en hund som är stressad, skäller hysteriskt efter andra hundar och gör utfall, vill äta upp våra katter. Nu en månad senare så är han mindre stressad, skäller fortfarande hysteriskt efter andra hundar men släpper det lättare. Han tränas på våra katter med munkorg och katterna kan idag gå runt lite sakta i huset utan att han anfaller. Tyson är krypt och kastrerad och kan aldrig ställas ut vilket är lite synd som det är en fin kille. Lär han sig att fungera tillsammans med andra hundar så ska han få tävla lure coursing men annars är planen med honom att tävla rally och lydnad. Så det blev ingen liten hund utan i stället en stor hund med åsikter men han har klampat in i våra hjärtan med storm. Jag är glad att vi hämtade giraffen även om han kommer att kräva massor med jobb. Jag är glad att han idag finns i verkliga livet och inte i himlen som en ängel. Ibland bestämmer hjärtat och inte hjärnan och så var det i det här fallet.

Vaskurs Tyson Gay Skumpanson född 2012, vår bråkstake



1 kommentar:

Anonym sa...

jättefina bilder och texter mormor blev lite rörd vilket inte händer ofta det är ju mina fina barnbarn sötnosarna !!!