söndag 7 september 2014

Idag Svensk Champion Woop Woop

Vilken dag det har varit på många olika sätt. När klockan ringde i morse så funderade jag allvarligt var jag håller på med. När man får sova två dagar i vecka, då ställer man klockan på 05 en av dagarna. Ja man är inte klok med andra ord. Men en timme senare så var vi på väg till Avesta för att hämta upp min mamma som skulle följa med som hjälp. Konstaterade att min bil en Skoda Fabia kombi inte räcker till för två kameler och en stor giraff, nej jag måste nog byta sedan när tiden är bra.

Framme i Högbo var det dimmigt och ännu dimmigare och det höll i sig i flera timmar. Men till bedömningen av kamelerna så kom solen och då blev det väldigt varmt i stället. Xena hon skötte sig som en pingla och borta var den slöa sega kamelen som var i Tammsvik. Nu var det en glad sammarbetsvillig kamel i andra änden av snöret. Hon sprang så fint och stod så fint framför domarbordet. Domaren var den noggranna typen som klämde och kände väldigt noga. Han ville se alla tänderna i munnen och då tyckte Xena att det var lite besvärligt men hon reagerade inte på att han satt framför henne och kollade på henne. Xena hon tittade fint på kycklinglevern i mattes hand. Domaren sa bara ställ om och så kände han igenom henne igen. Bra domare på hantering även om han var lite för klämmig för oss.

Blev så glad när vi fick Exel med CK som vi var enda tiken idag. Alltid lite nervöst att vara ensamma om certet för det behöver inte automatisk betyda att man får det. Har varit där tidigare och inte fått det när Jag och Astrid stod för championat och det är så frustrerande men inte idag. Xena hon charmade domaren och  hon fick sitt första riktiga Cacib och blev BIM. Mycket lycklig är jag över min tjej som tog championatet på första försöket efter 2 år. HIPP HIPP HURRA för Xena

Tyson han fick bara en stor guldstjärna. Han var lite gruffig när vi gick in på området i kön till vaccinationskollen men sedan gick det bra. En kvinna med en liten hund höll på att släppa fram den men jag bara lugnt, kom inte närmare och kvinnan accepterade. Superduktig medmänniska. När vi skulle ha in dem i tältet så tyckte Tyson att det var läskigt men när sedan de andra gick helt lugnt in i buren så följde han snällt efter och stannade kvar där snällt och fint. Inga försöka att ta sig ut eller skälla på andra hundar.Vi tog även en promenad på området och han skötte sig galant. Hälsade på gamla kennelmamman och fick en boll som han roade sig med kungligt när vi kom hem. Mycket rolig boll enligt Tyson. Nej han är så jäkla duktig. Film längre ner när han leker med sin boll.

Astrid hon fick en mindre guldstjärna som hon har svårt att hålla tyst. Direkt man stannar så skäller hon och hon tystnar aldrig. I buren skäller hon inte och där är hon exemplarisk men direkt hon kommer ut. Hon har alltid varit så men det har ökat med åldern och det går helt enkelt inte att få tyst på henne. Besvärlig äldre kamel som även rev på buren när de skulle ut och gå. Något hon aldrig har gjort tidigare.

Nej förbannat nöjd med dagen även om det kändes tungt i morse och  jag är grymt stolt över mina håriga barn. Älskar dem till döden.