onsdag 1 januari 2014

Vilket avslut på det gamla året....

Vilken annorlunda nyårsafton vi hade igår, inte alls som vi är vana vid på något sätt. Klockan ringde kl 06 på morgonen för att kamelerna skulle få sin frukost och jag skulle hinna äta min frukost och packa väskan innan vi skulle packa in oss i bilen. Anna skulle också ha följt med på utflykten men lyckades försova sig så vi fick åka själva. Bilen styrdes mot Fagersta brukshundklubb och deras inomhus hall som jag var med och hyrde tillsammans med Ann, Cattis och Åsa i två timmar. Så mellan 9-11 var det brukshundar och kameler i hallen som tränade på olika saker tillsammans. Båda kamelerna skötte sig galant i buren och skällde inte för mycket. Jättenöjd som de för tillfället inte är vana att tillbringa lite tid i buren när den andra tränar. 

Första timmen började med att vi fick 15 minuter själva i hallen där vi kunde få hjälp i något moment av de andra. Jag ville ha hjälp med utställningshantering och det är ju bäst att passa på när man har chansen. Xena var först lite skeptisk men hon backade inte. Domaren började med att ge henne en godis och gå förbi och sedan så gick domaren förbi igen och gav godis och sedan gav domaren henne godis och kände på henne. Vi testade med två olika personer och det gick bra båda gångerna. Sedan tiggde Xena godis av alla när vi stod i en ring, hon hoppade på dem och hon nosade på dem. Åsa som inte hade tagit på Xena fick klappa henne när Xena nosade på henne och det ska jag säga det är stora framsteg när det gäller busan :) Det går framåt hela tiden med kontaktsökningen och det är så härligt att se.

Den andra timmen så tränade alla tillsammans på olika moment eller det man kände för. Jag hade tagit med mig koner och hade bestämt mig för att bara träna fot och lite slalom med båda hundarna. Astrid var jättetaggad och gick så fint fot med svansen viftandes och ögonen tindrade. Det var så härligt att se hur hon tycker att det är roligt att träna, Hon har inte riktigt varit så när hon var yngre men med åldern har det blivit roligare, Fina svängar i slalom fick vi till och det är nog mera jag som måste tänka på hur jag går så jag går bra för dem. Xena hon har aldrig tränat sådana här saker tillsammans med andra hundar men hon skötte sig jättebra. Jag är grymt stolt över henne som var koncentrerad och verkligen med på det jag ville. Hon gick några steg väldigt fint i fot och det är det enda jag begär av henne för tillfället. Några bra steg i bra position. Även halterna börjar komma att hon själv fattar att hon ska sitta utan att jag säger någonting. Fina svängar i slalomet fick även hon till. 

Sedan gjorde jag något som jag aldrig har tränat på med båda hundarna. Jag testade högerhandling som kommer i avancerad klass i rallylydnad och det gick hur bra som helst. Astrid gick först på vänster sida och sedan visade jag över henne på höger sida och då gick hon där så fint i fot. Vilken tjej och även Xena gjorde det bra utan att försöka gå tillbaka till vänster sidan. Så stolt över mina tjejer och högerhandling är inte lätt vad jag har förstått. Kan vara så att det är lättare att kanske visa över dem som jag inte har lärt in fot utan bara visar att de ska gå på vänster sidan. Kanske blir det då inte så svårt att visa över dem på höger sida. jag vet inte bara en fundering.

Men sedan kom verkligen det roliga efter träningen. Jag lyckades med bedriften att låsa in mina bilnycklar och kamelerna i bilen och vi var en timme hemifrån. Även mobilen var inlåst i bilen så det var verkligen inte kul och det var tur att jag inte var där själv. Cattis sambo som var i krokarna kom och försökte få upp låset med ståltråd genom bilrutan tillsammans med en annan man. Sedan ringde den andra mannen till två andra män så ett tag var det fyra män runt min bil med olika teorier hur man skulle få upp bilen. Men Björn lyckades till slut få upp låset  och kamelerna kunde komma ut och vi kunde öppna baksätet för att fiska fram nycklarna med en ståltråd ur bagageluckan. TACK TACK TACK alla som hjälpte till. Sambon kunde även vända hemåt igen med reservnyckel utan att hinna fram. Men efter 1½ timme ute i den kyliga luften som var igår var jag rätt kall in i märgen och även kamelerna tror jag som hade suttit i bilen. Tur att de hade täcke på sig. De sov tungt när vi åkte hem och jag önskade mig mera värme i bilen.

Nyårsaftons kvällen avlöpte utan incidenter, Kamelerna fick en lite promenad där vi lyckades klara oss utan smällare, De kissade på gården vid 7 och 22 och även då lyckades vi utan smällare och sedan sov de sig igenom tolvslaget. När det slog tolv så gick Astrid in till hussen och la sig som redan hade gått och lagt sig. Xena låg med mig i soffan och tittade på filmen Gröna lyktan och var inte alls bekymrad och sov vidare när jag strök henne på magen. Så skönt att det gick bra. Nu sak vi bara ta oss igenom den här veckan också utan att bli skrämda. Idag har vi redan gått våran långpromenad och sedan blir det bara en kort promenad till innan det blir mörkt sedan blir det snabb rastningar på gården för man ska aldrig vara säker.

Men trotts den inlåsta nyckel så var det bästa nyåret på länge :)Kortet med bilen har Cattis tagit :)


1 kommentar:

Catlin sa...

Haha ja vilken dag det blev :)