onsdag 8 januari 2014

Att vara fodervärd

Jag var fodervärd till Maya och jag är nu fodervärd till Xena. Det som skiljer sig mellan de här två gångerna är att jag har varit hel och är nu halvfodervärd som man sa förut. Nu har jag en kamel med bibehållen avelsrätt som halvfodervärdsavtalet kallas idag. 

Anledningen till att jag skriver det här är att jag ibland funderar hur människor tänker som blir fodervärd till en hund. Har de i huvudtaget tagit reda på vad det innebär att vara fodervärd och vilka skyldigheter man har som fodervärd. Vilka skyldigheter uppfödaren har. 

Avtalet som jag har idag är mycket bra och det var även det förra avtalet jag hade. Jag behöver inte meritera min hund i någonting om jag inte vill men det är klart jag ska meritera min fina kamel det ligger lixom inte för mig att inte tävla då jag tycker att det är roligt. Men det finns inga krav och det tycker jag är skönt, Finns heller inte krav på att jag måste lämna med mig hunden till uppfödaren för att hon ska meritera Xena. Hade dock inte varit ett problem för mig heller om det hade varit så.

Men jag har som skyldighet att berätta för uppfödaren varje gång Xena börjar löpa så hon kan planera för en eventuell parning. Även om inte uppfödaren skulle höra av sig till mig på 7 månader så är jag skyldig att berätta när Xena börjar löpa om antagligen sju månader igen det står i kontraktet. Anledningen till att uppfödaren kanske inte hör av sig är för att hon vet att JAG skulle höra av mig om något allvarligt händer eller sker med vår kamel. Om hon inte skulle höra av sig skulle inte jag tolka som att hon inte bryr sig om sin kamel utan att hon tror att hon har det bra. Uppfödarna har ingen skyldighet att höra av sig till fodervärden mer än det som gäller eventuell parning. Men de har en skyldighet att i tid meddela om Xena ska paras. De har en skyldighet att bekosta det som har med en parning att göra. Alla andra kostnader står jag för. Om Xena skulle bli allvarligt skadad så står jag för det och uppfödaren har ingen skyldighet att betala en krona. Men om man ber snällt eller frågar så kanske de kan hjälpa till. Det vet man inte innan man är i den situationen.

Det som skrämmer mig i frågan är att det finns personer som tror att uppfödaren har skyldighet att höra av sig och hör de inte av sig så är de inte intresserade och då behöver man inte berätta när tiken börjar löpa tex. Hur tänker man då som fodervärd? Har man då tänkt igenom vilka skyldigheter man har, hur ska uppfödaren kunna veta när tiken börjar löpa det kan skilja sig från gång till gång och då måste man berätta det. Det var det man skrev på när man tog en foderhund. Om man sedan tycker att uppfödaren är en märklig prick så får man ta det också. Det fick man med i paketet. 

Men sedan finns det även uppfödare som ska para men som inte gör de nödvändiga hälsoundersökningarna som ska göras på vissa saker. Jag tycker inte att det är fodervärdens skyldighet att tjata på att de ska göras. Är uppfödaren intresserad av att para sin tik så ser man till att få det gjort och betalar fodervärden för att göra det. Kamelrasen har inga sådana föreskrifter

Så min skyldighet är att se till att kamelen i det här fallet har det bra och hålls i god form. För det är lättare för tiken att gå igenom en graviditet om den är i god form och den kommer fortare tillbaka i form efter en valpkull som tar hårt på tiken. Min Maya såg ut som skin och ben när hon fick komma hem igen.

Jag skulle aldrig få för mig att ifråga sätta en parning som det är det jag har gått med på i avtalet. Genom att jag gick med på att vara fodervärd så har jag gått med på att tiken ska paras. Sedan kan jag tycka hur illa jag vill om hanen om jag vill men det är inte mitt beslut. Jag har gått med på att kamelen ska vara borta i 10  veckor vid en valpkull och det visste jag när jag skrev på avtalet. Ibland måste man fundera vad man går med på och det funderar jag på hur många som gör ibland.

Men det är bra om man kan ha en bra kommunikation med uppfödaren och kanske kan man flytta parningen om det finns något som man verkligen vill tävla hunden i. En bra kommunikation kommer från båda hållen och inte bara ett håll.

Kan jag inte meddela uppfödaren när min hund löper, tycker jag inte att det är min skyldighet om uppfödaren inte har hört av sig, Vill jag inte lämna bort hunden för en valpkull och tycker att det är jobbigt och kanske även försöker dra sig ur det genom att säga att hunden inte mår bra på ett eller annat vis fast den är frisk. 

Då tycker jag verkligen att man skulle ha köpt sig en hund i stället. Då har man inte funderat vad det innebär att vara fodervärd. Visst jag tycker heller inte att det ska bli så kul att ha Xena 50 mil bort men det var det jag gick med på och inget som jag skulle motarbeta. Mina finaste minnen jag har är när Maya var gravid och stoltserade runt med sin tjocka mage i min lägenhet. Jag var stolt och det ska bli underbart och få se en tjock mage till i framtiden. Fast den här gången kan jag nog inte vara med vid förlossningen som hon är så långt borta. Men man kan inte få allt jämnt :) Nu kanske någon blir irriterad på mitt inlägg men då får man bli det och det är så här jag tycker. Fodervärdarna har bara skyldigheter och uppfödaren har bara skyldigheter vid en eventuell parning och kull.

3 kommentarer:

[Anna] sa...

Jag äger tre av mina pojkar, den fjärde har jag på "halvfoder" :) Vilket innebär att hon har rätt till 3 kullar efter Batman.
När man läste igenom fodervärdsavtalet och det är punkter som "fodervärden får inte vägra undersökningar osv". Som att jag skulle vägra att få min hund röntgad för höfter eller ögonlyst, det är ju en fördel för mig(det betalas av uppfödaren) att jag får veta att min hund är fysiskt frisk för att ex köra agility.
Däremot måste det vara jobbigt om man har en foder tik, sen flyttar kenneln till typ ett annat land(norge-danmark-finland) och det blir 150 mil bort ens hund ska vara...det är ju lite skillnad i jämförelse mot 5-10 mil som det kanske var från början..

Eva sa...

Du har ju helt rätt!
Jag tycker överhuvudtaget folk kan skaffa hund på lite "slarvigt" sätt. Har t.ex. hört de som funderar på foderhund för att slippa inköpskostnad.....
Förstår du tycker det känns lite kymigt hon blir så långt borta, men som du skriver - det visste ni ju :)
Att "stollan" skulle bli mamma har jag dock lite svårt få in....

Hanna aka Lilla My sa...

Foto, foto, foto! Var är gårdagens foto :)