måndag 6 januari 2014

Måste man sätta olika ord på precis allt

Jag har tänkt mycket på det här med ord på olika saker som man tränar. Hur viktigt är det att ha ord för allt som hunden ska kunna utföra att ha ett kommando för varje liten sak. Jag tycker att det verkar jättekrångligt att ha olika ord för varje sak. När jag började att träna hund för många år sedan så hade jag massor med ord som jag sa och idag säger jag inte speciellt mycket när vi tränar och det spelar så klart roll vilken gren vi tränar :) I vissa grenar måste jag säga mer kommando ord än i andra grenar. Tänker mycket på det här som jag har en unghund som jag har vissa tankar och mål för och som jag vill ge rätt grund.

Jag är rätt säker på att hunden själv känner in situationen och vet vad vi ska träna innan vi visar hunden vad vi ska träna. Ett praktexempel, kamelerna vet alltid att de ska få springa efter trasa fast jag inte säger någonting och fast kanske träningsfältet består av en fotbollsplan. Vi tränar även rally och lydnad på fotbollsplaner. Vad är det som gör att de vet att de ska ska få springa och inte träna rally? Så om de redan vet vad vi ska göra måste vi då ha en massa kommandon för olika saker. Jag har mer och mer börjat tänka på att kroppsspråket spelar lika stor roll som olika ord. Är vi tydliga och visar med kroppen så behöver vi inte ha en massa ord att säga hela tiden heller.

När jag tränar agility så försöker jag inte att säga mycket mer än framåt och här och stanna så klart i starten och ordet som betyder nu kör vi. Varför ska jag skrika hoppa, tunnel och hoppa igen om jag har lärt in momenten rätt. Visar jag hunden på tunneln så ska den väl veta att den ska gå in i tunnel ändå.... eller tänker jag helt upp åt väggarna. Pratar man inte hela tiden eller skriker som man lätt gör i agility så måste ju ordet hoppa tex väga in rätt starkt om jag skulle säga det helt plötsligt om hunden tvekar inför ett hinder. Hunden vet så klart vad hoppa betyder för det har vi lärt in. Att man då har ordet som en förstärkning. Såklart är man inte helt tyst i agility man säger framåt och visar med armen att man vill att hunden ska framåt osv

Rallyn är den grenen där jag har tänkt mest på dessa kommando ord. Det verkar som man har ord för allt som hunden ska göra. Ett ord för fot vänster och ett annat ord för fot höger och två olika ord för vänster och höger snurr osv. Min Astrid har diplom i nybörjarklassen och kan inte ens fot. Hon är heller ingen hund som absolut söker sig till vänster sida och vill vara kvar där. Har provat högerhandling med henne och har bara visat in henne på höger sida och då går hon där snällt och ser glad ut. Vi tränar det inte men hon går där fint utan att vilja byta sida.

Är det så att man ibland ser sig blind på alla kommando ord och litar blint på dem i stället för att tänka lite utanför boxen. Skulle det kunna räcka med att vara tydligt och visa att ni vill jag ha en snurr till höger eller vänster med armen måste man lägga till ett ord. Måste man ha ett ord för hunden när den ska sitta framför oss. Att man lär in ett fot på sin hund förstår jag men måste man lära in ett ord för fot till vänster och ett till höger. Kan man ha fot kommandot för både vänster och högerhandling men att man visar hunden tydligt att nu ska du gå fot på högersida. Eller blir hunden förvirrad.

Jag hoppas att ni förstår hur jag tänker fast det blev lite virrigt men det är klart man måste ha kommandon för vissa saker men måste man ha det på allt eller räcker kroppsspåket i vissa lägen i stället för ord. Ibland kanske vi både visar med kroppen och med ett kommando vad vi vill att hunden ska göra och ibland kanske det bara räcker med ett kommando.

Bara en fundering jag har och då speciellt i rallyn som verkar svämma över i ord.
 

1 kommentar:

Hanna aka Lilla My sa...

Låter som en mycket klok fundering. Har t.ex.kommandona sitt, ligg, stå oavsett hur de ska utföras tekniskt. Hundarna har inga problem att märka skillnaden, bara vi är tydliga när det kommer till inlärning :)