måndag 6 januari 2014

84 Gravsten (5 av 365)

Lika ofta som vi går förbi paviljongen på Säters sjukhusområde så går vi också förbi den här gamla kyrkogården som hör till Säters sjukhus. Här hamnade patienter som inte hade några anhöriga när de dog mellan åren 1913-1951. Jag kan tycka att själva kyrkogården är lite läskig och jag har faktiskt varit här i min ungdom på Alla Helgonafton och då var jag skiträdd om jag ska vara ärlig. Jag tror på spöken. Idag var Xena helt tokig när vi gick in och kollade runt på gravarna och på stenen som stod längst som är ett nytt inslag sedan i somras. Tidigare har det bara varit alla vita korsen och en grind in. Men nu finns minnesstenen och en gran häck planterad runt kyrkogården. Tycker att det är fint att de hedrar de gamla avlidna patienterna med en minnessten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har hänt med Xenas tass? :S

Sofie sa...

Astrid har våteksem eller något mellan tårna nu när det är så blött hela tiden