torsdag 21 juni 2012

Rallycup i stället för att träna

Ja igår var tanken att ta oss till Södra Dalarnas Hundägarförenings träningar. Först hade vi tänkt gå men det blev lite sent efter att ha kollat på grisarna så vi tog bilen :) Väl framme så var det en massa bilar på plats och jag tänkte värst vad populära deras träningar är. Men rätt snabbt förstod jag att det var nått annat som det var två rallybanor uppbyggda. Mycket riktigt de skulle inte träna utan ha cup i stället i rallylydnad. Så det slutade med att jag och Astrid anmälde oss till nybörjarklass och fortsättningsklass. Hur skulle det här gå??? Började räkna på fingrarna och Astrid och jag har inte kört en bana på ca 9 månader. Vi har två gånger efter att Maya och Anka har lämnat oss tränat lite linförighet. Korta stunder med position. Men vi kan säga att positionen var som bortblåst ;) 

Nybörjarklassen innehöll inga konstigheter mer än att den tyska svängen kunde vi knappt och att sitta i position. Var tvungen att visa Astrid vid varje halt hur hon skulle sitta. Sedan vid momentet sitt framför och backa 1,2 och 3 steg gick inte alls bra. Snett och ja snett. Bästa momenten var slalom och serpentinerna till höger och vänster. Det kändes väldigt bra att vi inte hade tränat och hon orkade inte hålla konsentrationen på topp. 

I Fortsättningsklassen kan hon inga moment och när vi gick banan kände jag att det här är nog på tok för svårt för henne just nu. Det var massor med sitt i position och sitt med sväng före och efter. Sedan var det med en skylt från avancerad klass också. Den när jag och hunden ska byta hålla genom att vi vänder oss bort från varandra och det slutar med att hunden är på höger sida och efter den skylten var det en 360 graders sväng med hunden på höger sida. Det har vi aldrig gjort. Allt detta sittande var i alla fall för mycket för Astrid just nu och jag kände att jag inte kunde rätta till henne på varje sitt. Så hon fick sitta hur som helst bara hon satt. Det var sitt i många olika positioner kan vi säga ;) Hopp över hinder gick super och serpentiner och slalom. Även stå och gå runt. Men den där avancerade skylten fixade vi inte men jag sket i att det inte blev rätt. Jag vände mig åt rätt håll och Astrid åt fel håll men hon hamnade på höger sida och gick där fint. Snurren blev ju lite svår men hon tog igen det genom att gå fint på höger sida igen efteråt. Helt otroligt som vi ALDRIG har tränat fot på högersida. 

Jag var jättestolt över min kamel igår. Hon kämpade fast hon var lite trött och nej det gick inte strålande men det gjorde inget vi kom runt. På tävling på fortsättningsklassen hade vi nog kommit långt bak och in nybörjarklassen vet jag inte men inga superpoäng. Sitter nu här och kollar om poängen kommer upp under dagen. Jag kunde inte vara kvar utan kände att det var bäst för oss att åka hem som Astrid var trött och hon behövde ta sin medicin. Det går ju förre allt annat.  Men vi väntar spänt på resultaten. Kul var det också så nu hoppas jag att jag är ledig nästa gång det är. Nya tag och nya försök

3 kommentarer:

Hanna aka Lilla My sa...

Vad härligt :)

Arlo sa...

Vilken rolig överraskning för er båda! Bra att ni ställde upp utan träning.

Ninni sa...

Åh så kul! Jag önskar att de kunde ha något liknande här någonstans. Lova att skriva om poängen sedan ;)