fredag 1 juni 2012

En ny stjärna finns på himlen


 Igår kväll somnade Anka in och återförenades med sin Dotter Maya i himlen. Nu finns där två väldigt fina änglar som väntar på mig och jag är helt säker på att vi kommer att mötas igen. Det här beslutet var väldigt svårt att ta som det kändes lite extra hårt fast hon var gammal. Men jag vet att det var det rätta beslutet. Anka fick igår mysa i sängen där de inte får vara, plaska i vattnet och äta köttbullar ända in i slutet. Jag tror att hon hade ett fint avslut på sitt underbara liv.

Jag är så tacksam för denna hund och för att jag har fått förvalta henne under alla dessa år fast jag egentligen inte har ägt henne. Anka kom till mig i fyra års åldern pga att hon skulle vara tävlingssällskap till Maya på lure coursingbanorna och för att hon skulle ge ett sista försök att ta sitt championat i sporten. Det gick väl lite si och så med den biten att ta det där sista certet :) Vi kan säga att Anka gärna sprang men inte så fort. Men överallt hon har varit så har hon skaffat sig en egen fanclub. Alla bara har älskat Anka och alla kommer ihåg Anka. Bara det gör henne till en speciell hund. Men anka blev kvar hos oss och det har jag aldrig ångrat.

I natt har dock hennes sovkamrat katten Mulis sprungit runt och ropat. Jag är rätt säker på att Mulis har ropat efter Anka. Anka har ju varit på semester många gånger och då har Mulis inte gjort nått men igår så låg hon bredvid Anka innan vi åkte. Så jag är rätt säker på att hon vet och saknar sin sovkompis. Astrid fick i natt sova i sängen och det var nog också mycket märkligt som hon inte får vara i sängen längre. Men vi hade inte hjärta att låta henne sova själv i vardagsrummet i natt.

Nej jag är evigt tacksam min kära vän och uppfödare Lotta på kennel Xemxija att jag har fått förvalta Anka åt henne under alla dessa år. Tusen tack Lotta <3 och som en skrev till mig igår. Världen kommer nu att bli tystare och elakare utan dessa underbara snälla pratglada hundar som fanns i Faouziah´s A-kull. Anka var den sista att lämna jordelivet bland sina syskon. Anka blev 12 ½ år gammal.

Vi saknar dig Anka och jag hoppas att du nu springer allt vad du kan och skäller hur mycket du vill. För nu kan du göra det. Att du jagar många kaniner och att du kan äta vad du vill ;)

Men vi såg nått konstig igår efter att Anka hade fått somna in och vi satt i bilen på vägen hem. Det regnade och på himmelen fanns två regnbågar bredvid varandra. En lyste så starkt och den andra svagt. Kanske var det Maya och Anka som stod där med varsin regnbåge. Jag har aldrig sett två regnbågar bredvid varandra.

18 kommentarer:

Grabbarna boys sa...

Tänker på er! <3
Hon kommer få det toppen hos Maya!
Vov o kram!

Anonym sa...

Mitt hjärta gråter ! kära Anka<3 Underbara reskamrat du är borta... Kommer aldrig att glömma dina hyss med att jaga harar och försöka ta lämlar, och din alldeles egna fjällsjö kommer inte att vara sig lik när inte du kommer att springa där!! Hoppas att du kan springa och busa som du vill nu och att vi ses sedan så att vi kan fortsätta med våra resor. Med kärlek från din mormor <3<3<3

Hanna aka Lilla My sa...

Styrkekramar <3

Nina sa...

Jag beklagar verkligen.
Så vackert du har skrivit om din fina hund.

Quila o Ronja sa...

Så vackert du skriver, om fina, fina Anka. Beklagar verkligen.
12 1/2 år, är en imponerande ålder. Saknaden gör inte mindre ont.........
Kramar till dig

Asta och Iris sa...

Jag beklagar verkligen sorgen Sofie men tror att snart kanske det springer runt små valptassar där hemma hos er. Då kanske Mulis kommer skrika av helt andra anledningar. Kramar

Sofie sa...

Ulrica hahahah så kan det ju också bli. Men vi har bestämt oss för att inte skaffa någon mera hund än på ett tag. Vi ska nu landa i det här och astrids sjukdom och se hur den utvecklar sig

Sandra sa...

Tror nog att det var Anka och Maya som ville visa er att de finns hos er ändå <3 Vi tänker på er! Kram

Ann-Margret o Vinja sa...

Men usch vad jobbigt att ni behövt ta bort Anka :( Är alltid jobbigt när man måste ta förväl av en kär vän.

Skickar många styrke kramar till er.

Carina sa...

Du skriver så varmt och fint. Så klart det var en hälsning från regnbågslandet där på väg hem<3<3

Helena sa...

Oj, jag grät nästan mer den här gången än när jag läste om Maya. Jag beklagar sorgen och tycker att ni är både modiga och starka som kan ta sådana här viktiga beslut i tid. Det är glädjande att finna sådana fina djurögare som ni.

Sandra sa...

kram <3

Lyckopiller sa...

Finns inga ord.....jättekram från oss.

Britt Marie o Rudi sa...

Såååå sorgligt! Varma, goda tankar till er från oss!

Anonym sa...

En nära vän har gått bort,det är tomt i Fjätervålen!
/Bengt

Ninni Österholm sa...

Skickar en miljon tröstkramar. Ta hand om er och Astrid nu. Jag vet inte riktigt vad annat jag kan säga, mer än att jag vet hur jobbigt sånt här är... :(

mathilda adamsson sa...

<3 Lilla Anka! Kram!

Yvonne L sa...

Usch så tråkigt!