söndag 7 augusti 2011

Vilka kameler jag har

Klockan 06 i morse styrde jag bilen mot Vallentuna och våran första officiella rallylydnadstävling. Vädret hemma var soligt och fint men ju närmare Vallentuna vi kom så mulnade det på. Grått och trist var det men inget regn. Jo det kom lagomt till banvandringen så jag slog upp tältet lite fort och in med burarna och kamelerna och vandrade sedan banan.

Banan innehöll läggande under gång, sitt och stå, sitt och gå runt, 2 st 360 graders svängar och sitt framför och backa 1, 2, 3 steg och kamelern ska följa efter och serpentiner och olika svängar. En helt lagom bana för min smak i nybörjarklass med lagomt svåra moment.

Astrid var först ut av kamelerna och det duggregnade när hon skulle köra. Hon kändes fin men samtidigt lite flamsig. Det fanns ju så mycket att titta på som störde henne. Människor, hundar och framförallt dofter. Hon började med att nosa på första skylten och nosade lite på backen och var inte riktigt med i början men sedan blev det mycket bättre. Vet inte vad vi gjorde men vi misslyckades totalt med skylten sitt och stå. Hon ställde sig men gick sedan åt sidan och stod där och gick sedan iväg men det var inte hela världen. Efter att vi hade gått av kändes det verkligen så där men flera människor sa att vi hade så fin kontakt. Så jag får väl ta och lita på dem. I Astrids papper står det Trevligt ekipage med fin kontakt

Maysan startade sist och arrangörerna stod och skrek ut ett nr men jag trodde att jag hade ett annat nr men det var mig de ropade efter. När vi skulle in så spöregnade det verkligen. Jag trodde att hon skulle total vägra och tänkte först dra henne pga regnet men tänkte sedan varför ska det inte gå ? Mumsade i henne lite bacon och gick runt banan med en kamel som var besvärad av regnet men som gjorde allt. Inte lika glatt som vanligt men rätt glatt. Fick henne tom att lägga sig ner i den jätteblöta gräsmattan. Lite övertalning krävdes det men hon gjorde det :) Jag var verkligen jättenöjd när vi gick av banan fast fötterna var dyngsura och håret hände i en blöt klump. Maya fick baconen som var kvar och såg rätt nöjd och glad ut. På Mayas papper stod det Bra jobbat trots vädret.


Så till prisutdelningen var det nervöst, verkligen nervöst. Blev så glad när de kom till hundarna över 70 poäng och ännu gladare när de ropade upp Astrids namn på poäng 80 och ännu gladare när Maya ropades upp på 86 poäng. Det var verkligen en bedrift i det usla vädret. Hon är verkligen duktig min Maya. För det har verkligen regnat. Jag var väldigt glad över att jag hade kläder i bilen som jag kunde byta till. Nu hänger allt i tvättstugan för att torka. Tältet, filtar, burar och mina kläder


Så nu har vi 1 GODKÄND tävling på både Maysan och Astrid. Bara två kvar för att kunna få rallylydnadsdiplom i nybörjarklass. RLD N är då bokstäverna man får sätta framför hundens namn. De fyra bokstäverna vill jag ha ;)


Ikväll ska jag kolla om det finns någon mer tävling att anmäla till. Eller gick det så bra för att maskoten Anka var med eller var det därför det började regna. När jag tänker efter så har det regnat nästan varje gång hon är med på någon tävling. Nästa gång får hon stanna hemma. Hon hade gladeligen fått stanna hemma idag med om jag hade haft någon som hade kunnat ta hand om henne. I kväll ska jag och Anka ligga sked som hon har stått ut med oss idag. Mys och film på hög nivå


8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för dina goda råd och kloka ord. Det är väl så man får göra. Känns så konstigt bara att domare får döma som de vill, om du förstår vad jag menar. Vet inte heller om detta är sporten för mig. Timtal med trimning ingår också om man ska ställa a-terrier. GRATTIS, du är ju superduktig, det är ju ingen lätt ras du har heller. Väldigt bra jobbat.På onsdag är det inofficiell agilitytävling i Falun. Kommer du och tittar? kram

Foxylady sa...

Hej på er. Jenny heter jag och har hitta till er blogg. Jag har själv startat en ny blogg om mig och mina hundar, tanken med den är att jag ska dels ha den som en slags dagbok under min utb. till instruktör som jag börjar om några veckor men också kunna dela mitt och mina hundars liv med andra. Och jag vill genom att läsa andras hundbloggar få tips, idéer och rolig läsning. Jag bor själv i Upplands Väsby men är uppvuxen i Vallentuna. Hade en tanke på att åka och kolla på tävlingen idag men vädret var min största anledning att inte åka. Kul att det gick bra för er iaf. 8D Ha det fint

Arlo sa...

Massor av grattis från oss! SÅ duktiga ni är, flickor! Vi blir mer och mer nyfikna på rallylydnad, det kanske är något att satsa på.
Snygga medaljer som passar precis runt era smäckra halsar!

Cajsa och Ozzy sa...

Weeho vilka duktiga tjejjer!!!=)
sv: replica på bian? ja fattar noll haha!! va e de?

Ann-Margret o Vinja sa...

Men vilka duktiga kameler du har som fick godkänt på deras första rallylydnads tävling :) Roligt att det funkade så bra fast det regnade.

Lycka till nu med nästa tävling när den nu blir.

Nina sa...

Grattis!! Vad roligt att det gick bra. Jag är lite sugen på att testa men har ingen aning om var man kan träna.

Sandra sa...

Tjohoooo GRATTIS!!! så kul att det gick bra trots vädret :) snart har du dina "bokstäver" ;)

Hanna aka Lilla My sa...

Grattis till de godkända resultaten. Bra jobbat i regnvädret.