lördag 5 juni 2010

Ny raser totalförbjuds i Danmark 11 Juli

I aftonbladet i dag står det att några raser av så kallade kamphundar kommer att förbjudas i Danmark. Lagen träder i kraft den 11 Juli. Själv tycker jag att sådana lagar är helt fel. Vissa raser kan jag förstå att man inte ska ha i tättbebyggt område. En del fungerar helt enkelt inte där. Men det är inte rasens fel utan ägarnas fel om de sätter hunden i situationer som den inte mår bra av och inte kan hantera. Själv har jag tittat lite åt dogo argentino hållet för framtiden. Men det är också en av de raser som förbjuds i Danmark.

Tycker ni att det är rätt att förbjuda hundraser i ett land? De här raserna är starka och energiska hundar med vakt i sig. Men när de här är förbjudna vad är det som säger att det stannar vid det. Kommer de då att titta efter andra raser att förbjuda.

Raserna som inte blir tillåtna i Danmark efter 11 Juli. Alla raserna kommer från rasgrupp 2 utom Amstaffen som kommer från rasgrupp 3.

Sarplaninac Läs mer om rasen HÄR
Tre Ovtjarka raser, Sydrysk, Centralasiatiks och Kaukasisk. Läs mer om kaukasisk HÄR
Amstaff Läs mer HÄR
Kangal Läs mer HÄR
Tornjak Läs mer HÄR
Amerikans bulldogg Läs mer HÄR
Dogo Argention Läs mer HÄR
Fila Brasilerio Läs mer HÄR
Boerboel Läs mer HÄR

Raser som redan är förbjudna i Danmark är Pittbull, Tosa och Japansk kamphund,

2 kommentarer:

Tassintryck sa...

Hej! Det där tycker jag är lite svårt att svara på. Det kan ju finnas en bakomliggande orsak till att dessa hundar inte får finnas i Danmark. Kanske för många som misskött dom och inte klarar av dom och därav blivit för många ohållbara situationer? Kanske att man får göra ett prov eller liknande som visar sin egen och hundens duglighet är något att satsa på istället... Men det blir nog för kostsamt och tar för mkt resurser kan jag tro. Tråkigt dock att hunden blir lidande för mattes/husses otillräckliget.
Ha en fin dag!
kram från mig
/maria

Anna sa...

Vad skillnaden är mellann Tosa och japansk kamphund? Så vitt jag vet är det just Tosa som används på hundkampsarenorna.

Jag tycker inte man bör förbjuda något, information och åter information. Ev i värsta fall kan jag tänka mig en licens för att få äga vissa raser, där ägaren måste visa att de har kunskap o förutsättningar att klara av rasen.

Många av raserna på listan är ju rena herdehundar eller vassa vakthundar som kan skapa stor oreda om de inte hanteras rätt och förvaras RÄTT.

Dock tycker jag att raserna Amerikansk bulldogg, Dogo Argentino och Amstaff inte platsar på listan! De är inte mycket svårare/vassare än andra tillåtna raser!!