söndag 3 augusti 2008

Vilken helg :)

Vilken helg vi har haft jag, mamma och hundarna.

Fredagen hade underbart väder med strålande sol och inte ett moln på himlen. Lördagen var allt annat än trevlig. Vädret var ruggigt och kallt med inslag av regn. 11 grader stod det i bilen när vi åkte hem på kvällen. Det ska ju vara sommar och inte vinter på endag. Vi tyckte att det var kallt och hundarna med. De blev intryckta i samma bur alla tre för att hålla värmen. Lite trångt var det allt men de blev nog varmare.

Klockan 8 var vi på utställningsområdet och första tävlingen för dagen började kl 9,30. Då duggregnade det och man ville inte gärna klä av sig. Astrid sköte sig galant och brydde sig inte så mycket om regnet. Hon stod snällt still och sprang så fint. Astrid och Inez var de enda certtikarna och efter bedömningen stod det klart att Astrid tog hem segern i unghundsklassen och fick sitt första CERT. Då var jag så lycklig och glad att jag var helt förvirrad igen. När ska förvirringen släppa på utställningar. När vi sedan skulle tävla om bästa tik var det bara Astrid och en Ch tik kvar och Astrid tog även där hem segern och blev BIR med CERT och ett CACIB. Kunde ju inte ha tagit det första certet bättre än med ett BIR. Jag hade ju aldrig en tänkt på att det var en internationell tävling och det skulle delas ut Cacib så det var ju en liten bonus att den också halkade in. Sen kom blixten vi skulle in i Gruppen. Lilla jag och Astrid skulle tävla gruppen för första gången.

Sedan var det en enda lång väntan på att det skulle bli våran tur på vinthundsklubbens utställning som gick på samma plats under dagen. När det sedan blev våran tur gick Inez den här gången hem med segern och fick sitt första vinthundscert. Grattis till Inez som fick det åtråvärda certet som man behöver för att bli Ch. Jag håller helt med om att rätt hund vann den här gången. Inez blev senare också BIS 3 på vinthundklubben. Maysan var även med och sköte sig jättefint ;) på jakten efter köttbullen. Hon var samma monster som förra gången och ska hon ställas nått mer måste jag träna lite. Men hon var bara med för skojskul och fick en bra kritik så jag är nöjd.

Sen blev det gruppen för oss. Det var roligt och intressant att få se hur en sådan bedömning går till. Astrid sköte sig även där jättefint men var otroligt trött efter en lång kall dag. Hon stod så snällt still fast hon skakade lillstumpan. Vi blev inte uttagna men en erfarenhet rikare och det var roligt att vara med där.

Sen vände vi hemmåt trötta och frusna och det var verkligen jätteskönt att ta en varm skön dursch och tina upp. Men det var bara att tänka på vad man hade presterat så blev man varmare i själen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Sofie! Ni var väl värda BIR:et på morgonen!

Bedömningen i gruppen var en aning speciell och kanske inte precis hur det brukar gå till i en uppsamlingsring. Även jag var en erfarenhet rikare där ;)

Kram Sofie

Anonym sa...

Grattis till vackra Astrid! Goliat och jag är jättestolta över hans brorsdotters vinst!

Anonym sa...

Grattis!
Vad kul och nu måste du inse att du har en vacker tös :)
Nu är det bara två kvar så har du ditt championat.

Ha det gott
/ Ak

Anonym sa...

Grattis Sofie

Du vet av vi är stolta över Er och att vi delar din glädje.

Vi syns i Heby till nästa helg förmodar jag.

kram
Lotta

Anonym sa...

Stort GRATTIS till Cert, Cacib och BIR!! Hon ÄR en vacker tös :-D Måånga grattiskramar!!

Anonym sa...

Jag var ju på plats och har ju gratulerat fler gånger redan... men GRATTIS!!!! Söta Astrid är värd alla priser och du är värd mödan och arbetet bakom. Härligt att självförtroendet var på topp för dig!
Kram
Helena