måndag 25 augusti 2008

Bruksklass

Idag slog det mig att när nu Astrid har fått sin licens så kan hon ställas i bruks/jaktklass på utställningarna. Fast inte innan hon har tävlat en gång och fått över en vis poäng. Sedan får vi visa upp oss i bruks/jaktklass och det är klart att vi ska tävla i den klassen. Gjorde det med Maya och kommer att göra det med Astrid.

Nästan inga faraohundar tävlar i den här klassen. Och det tycker jag är synd. Vet inte riktigt vad det beror på men en stor bov i dramat är nog att man inte får ställa i bruks/jaktklassen efter att man har blivit svensk utställningchampion. Det tycker jag att man skulle få göra. Sen är ju inte så många faraohundar aktiva inom Lure Coursing heller. Kan nog räkna de som är det på mina två händer och lite till och det är inte många tycker jag.

Så just nu finns det mycket att se fram imot nästa år. Nästan så jag tycker att det här året kan snabba sig på lite grann. ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså fåår man inte ställa bruksklass när hunden är champion? Det trodde jag. Var det inte en championtik på specialen som ställde bruksklassa?

Mirrekex sa...

Ojjj nu har du fått blodad tand på utställning. Jag har inte förstått tjusningen med det hele än hehe. Får gå på lite flera så kanske jag med trillar dit. Allt bra annars? Kram

Anonym sa...

Nix man får inte ställa i bruks/jaktklass efter att man har blivit champion. I Finland får man ställa i klassen fast hunden är ch.
Visst var den finska tiken champion som ställdes i bruksklassen på specialen.
Maya har en gång fått tävla mot samma tik i bruksklass fast den tiken var champion men inte Maya i Tammsvik. Vi påpekade att den finska tiken inte fick tävla i den klassen men den fick göra det ändå. Så jag vet inte varför det tummas på reglerna i specialen.