onsdag 27 augusti 2008

Var går gränsen

Såg idag vad det kommer att kosta för att anmäla till My Dog i Göteborg i Januari 2009. Ena dagen kommer att kosta 440 och den andra 460.

Jag hoppas att de andra utställningarna inte följer efter de här höga anmälningskostnaderna men det gör de väll. Jag kan förstå om det kostar mer att anmäla till en utställning som hålls inomhus än utomhus. Kostnaden för arrangörerna måste ju vara högre för en inomhus utställning.

Men var går smärtgränsen för att en vanlig svensson ska vilja ställa ut sin hund? Kommer det tillslut bara bli de som har lite större plånbok som kommer att ställa ut. Tycker att det är tråkigt om det blir en sådan utveckling som det stark visar att det kanske blir så.

Min smärtgräns går definitivt vid 400 kr strecket var går eran? Det är ju inte bara anmälningskostaden som man har för en utställning. Man köper en katalog och betalar för att parkera. Har man åkt en bit så vill man ju sova över och sedan ska man tanka bilen och se till att man själv också får nått att äta. Om man måste sova över så blir kostanden lätt över 1000 kr för en dag. Jag kommer att tänka mig för många gånger innan jag anmäler i framtiden om alla utställningar ska kosta som My Dog. Jag kommer då ivarjefall inte ha råd att ställa mer än en hund.

Jag kommer inte att anmäla till My Dog fast jag hade starka funderingar på det. Hela historien med övernattningar och anmälningar och allt annat blir bara för mycket pengar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig att det är hutlöst dyrt att ställa ut! Och med alla kringkostnader lämnar en utställningshelg ett hål i kassan. Det gäller att tänka sig för när det suger i "utställningstarmen". Jag tycker egentligen att det känns bra med ca 200kr för att ställa ut, men det var ju länge sen vi hade de priserna. Jag antar att det nu handlar om att samåka och att "sambo" för att det ska fungera. Vi kan väl klura på det?! :-)
Kram

Anonym sa...

Jag håller definitvt med dig. Som fattig student och hundintresserad är det svårt att få ihop det! Min smärtgräns i dag går nog vi 350, är det dyrare åker jag helt enkelt inte!

Får kompromissa och bara ställa en hund och i bäsdta mån försöka åka på två dagars så omkostnaderna inte blir stora.

Är precis som du säger mycket MER som tillkomer, bensin, ev boende, mat, katalog och parkering.

Tänk på barnfamiljer som kanske vill ställa ut sin hund, får betala entreavgifter för alla familjemedlemar så.. det är INTE billigt med utställningar idag!

Anonym sa...

Jag håller helt och klart med dig! På en utställning som WDS förstår jag att det är högre kostnader, men My Dog? Hallå!? Nä jag tycker nog också att smärtgränsen är nådd vid 400 kr. Det är som sagt en hel del kringkostnader också som man måste räkna in...