tisdag 26 maj 2015

Tränat lite rallymoment

Vi har vissa moment som vi inte är sams med och några av dessa har vi kört idag och jag bestämde mig för att filma dem. Dels vill jag se hur det ser ut och dels vill jag hålla bloggen lite mer levande. Att filma träningen var inte det svåra. Hundarna jobbade på fint för matkulorna som var en del av kvällsmaten. Varje dag tränar jag och Tyson inför frukost och kvällsmat på att komma in i position och det tycker jag börjar visa sig nu. Nej det svåra var att lägga upp filmerna på Youtube direkt från moviemaker. Tur jag jag kom på att jag kunde spara filmerna på datorn först för annars hade jag blivit tokig och Säter nästa.

både Xena och Tyson har problem med momentet Sitt/stå. Tyson har satt sig med rumpan långt ut från mig och Xena vill inte ställa sig alls. Men nu är det bättre, mycket bättre. Tyson hoppar lite framåt men efter ett tag kunde han ta det lugnt.


Positionen har vi jobbat mycket med och det börjar sakta men säkert bli bättre. Tyson fattar att han ska in med rumpan och Xena hon börjar nästan sätta sig på mig. Men helt klart kan det bli bättre. Men det är bra att Tyson fattar att man kan ha fokus på matte och sitta med rumpan bredvid matten. Har kört mycket ingångar de man ser på filmerna.


1, 2 3 framåt är verkligen ett svårt moment för Xena. Hon blir så i gasen när det blir mycket sitt efter varandra och det är också därför vi inte har flyttat upp till fortsättningsklass som det är mycket mer sittmoment i den klassen. Tycker att hon har blivit kvick och hänger med bra. Hon svänger ut lite med rumpan men kontakten är fin och hon ångar inte iväg.



Helt plötsligt när vi tränade så började Tyson köra lite freestyle och just det här vill jag ha med i programmet. Jag tror att mattbiten hjälpte till en hel del så han började att snurra. Det här måste vi träna mer på.


Xena och Astrid fick köra lite åttan och slalom också. Nu blev jag även taggad att ta tag i vårt freestyle/htm äventyr som jag tänkte ge mig på i slutet på sommaren. 

2 kommentarer:

Erika sa...

Jätteduktiga! Och vift-vift på svansarna. Toppen!

Unknown sa...

Jag har inte heller vågat gå upp i fortsättningsklass ännu, vi har mest problem med att hålla fokus längre tid. Ska han vara lös och gå nära andra hundar så måste han först orka fokusera i hela sektioner, vilket vi bara får till ibland. Alf har problem mest med "stå" men där hittade vi ett bra knep. Ska börja plugga skyltarna i fortsättningsklassen iaf.