tisdag 12 maj 2015

Rallyträning i Falun (film)

Igår åkte jag och alla kamelerna och giraffen till Falu brukshundklubb för att möta upp fem barnsmamman Jenny. Det var meningen att vi skulle ha tränat i söndags men vi kan säga att vädret inte direkt var med oss. Igår började det regna precis när vi var färdiga efter tre timmar. Det kan vi kalla planering.
 
Vi byggde upp en nybörjarbana som vi hittade på nätet och sedan tränade vi våra sex hundar under tre timmar. Astrid roade sig med att skälla i bilen under tiden hon inte var inne på plan. Xena och Tyson roade sig med att yla när Astrid lämnade bilen och Tyson grät högljutt när han hade tränat och sedan fick sitta i bilen. Han gillar att träna den killen.
 
Jag är jättenöjd med träningen igår. Xena var tillbaka med den viftande svansen och tyckte att det var superkul, Astrid har lämnat pensionärslivet lite och kan nu tänka sig att sitta lite ibland. Tyson börjar fatta vinken men det märks tydligt att han första gången på banan blir speedad och vill kolla in allt. Nästa gång går det mycket bättre så dubbeltävlingar kanske helt enkelt är vår grej. Första att kolla in och nästa att koncentrera sig på.
 
Det alla hundarna måste träna på är att svänga vänster som jag får tränga dem. Jag måste bli tydligare på att visa dem vad jag vill och tänka på hur jag visar dem vad jag vill. Ibland visar jag dem dubbelt enligt Jenny och det är inte bra. Så inför helgens tävling ska vi nu under veckan lägga fokus på att svänga vänster, sitta framför och stadga i sitt och ligg och gå runt. Även sitt stå måste vi träna. Men det ska väl inte vara omöjligt :)
 
På slutet filmade vi oss och tänkte tävling. Jag märker direkt att jag blir förändrad. Jag blir nervös och jag gör inte som när vi tränar. Alla tre hundarna blir förändrade på sitt sätt. Märks bäst på Xena som blir låg så det här är ju tydligen något som jag måste träna på. Att ha kvar träningsattityden in på tävlingsbanan. Svårt mycket svårt som jag blir nervös och vill prestera men det är ju ingen bra plan om vi säger så. Så på lördag måste jag tänka träning och försöka uppföra mig som på träning det ska bli min utmaning.
 
 

Inga kommentarer: