fredag 23 mars 2012

Astrid är hemma

Nu är Astrid hemma igen och hon sov som en stock igår hela kvällen. Nog för att de sa att hon hade sovit bra men jag vet inte det. Det första jag såg var att hon var kal på ett bakben på ett ställe. Jag gissar att det är avskavd päls för att hon inte har legat allt för mjukt. Vilket gjorde mig lite irriterad som de inte har allt för mycket fett på kroppen. Så jag gissar att hon inte har sovit så skönt. Sedan idag så har det uppkommit ett stort rött fält på bröstkorgen som är torrt. Kan det också betyda att hon har legat hårt? 

Jag är jätteglad att hon är hemma igen men jag är samtidigt lite ledsen som hon inte vill äta. Hon ska äta speciall foder för sin mage och det vill hon för allt i världen inte ha. Sedan har jag provat med kokt fisk men det ville hon bara ha i går kväll men inte i morse. Eller jo hon mumsade lite grann. 

Så hur ska man nu tänka. Att vänta på att hon äter när hon inte har ätit så mycket på några dagar. Eller ska jag vara olydig och ge henne nått som hon skulle älska som kyckling, pölsa, blodpudding bara för att få henne att äta. Hur skulle ni ha tänkt.

Hennes diagnos var uttorkning och diarre. Jag tycker att det måste vara bra för henne att komma igång att äta igen. Mat gör en frisk. Ingen mat gör en bara orkeslös och trött. 



5 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Skönt att Astrid är hemma igen :) Men jag förstår du är sur om hon kommer hem med en massa skavsår :(

Knepigt det där om hon inte äter och måste ha ett special foder för magen. Vad är det för sorts special foder hon får för magen?
Vet ju inte vilken sort som hon får, men Royal har ett magfoder som verkar väldans smakrikt för alla hundar bara älskar det. Det heter Intestinal, tänkte bara om det inte va det hon fick så kanske hon skulle gilla det.
Dom flesta veterinärer brukar ju rekomendera Hills eller Specific.

Hoppas att det löser sig nu med Astrid.

Kram

Quila o Ronja sa...

Sköööönt, att hon är hemma. Klart att hon inte sovit så väldigt bra på "sjukhus", det gör väl ingen :-(
Ang. maten..........dilemma.........hadedet varit en ung hund, så hade nog svaret varit glasklart. Är hon tråkig med maten annars också?
Kramar till er

Eva sa...

Härligt att läsa hon är hemma!
Jag skulle nog kokt kyckling och blandat med specialmaten. Kyckling så är ju snällt mot magen, med specialen är det väl högt energi-innehåll i för att hon ska återfå krafter. Har också hört gott om det Royal Vinjas matte skriver om.
För som du skriver gäller det ju att få igång ätandet, även om man vet själv hur svårt det är efter magsjuka.
STOR kram och puss till henne härifrån!

Christina Klosterberg sa...

Det är så svårt. Det viktigaste är att hon dricker. Om magen är problemet vill man ju inte att hon får i sig något som hon just nu inte tål. Samtidigt tycker jag att veterinärerna är väl snabba att rekommendera vissa foder. Trist med alla skavsår, det gör en så ledsen, särskilt med tanke på var hon varit. Hoppas hon piggar på sig nu när hon är hemma!

Sandra sa...

Hoppas aptiten kommer tillbaka snabbt. Inte kul när ens djur inte mår bra :(