söndag 13 december 2009

Igår var jag så förbannad

Inte på mina hundar men på en annan hund eller rättare den hundens ägare.

Maya har ju fått lov att gå ut och gå så igår när min mamma var här så tog jag och Maya våran första längre promenad tillsammans. Vi gick där och lullade och Maya luktade på allt och jag pratade i telefonen med Emelie. Var ju nyfiken hur det hade gått på Hund 2009 i Stockholm. Vi gick då förbi ett hus som brukar ha sin newfounlandshund ute. Den brukar vara fast bunden eller vara på en väldigt liten bit framför farstun. Dagen till ära var den varken fastbunden eller inträngd på sin lilla bit. Den hade hela trädgården för sig själv. Vi lullade förbi och hunden fick värsta knäppet och skulle ut till varjepris. Det är ett rätt kraftigt staket runt gården men på nått vis kom hundjäveln ut. Den hade siktet inställt på Maya. Den kom som ett jihu och husse och matte kom ut och jag skrek nej nej nej nej. Maya bakade för allt hon var värd och besten efter. Det såg ut som att den bet maya över halsen och ja i hela ansiket. Jag tänkte att nu är der fan kört. På nått vis så kom det till sin husse och jag skrek, Ni ska fan ha eran jävla hund fastlåst. Sa att hon var nyopererad och husse svarade att det viste ju inte han. Nej det är klart att du inte kan veta det svarade jag då jag hade lugnat ner mig lite. Märkte ju att besten inte hade bitit Maya. Matte sa att besten inte var elak och bet nej men vad fan gör det. Här går jag med världens snällaste hund som har blivit påhoppad av både det ena och det andra. Hon gillar inte stora hundar och kommer inte att gilla dem mer efter det här. Maya är ju nu mer sådan att det gäller att visa sig på styvalinan först innan någon kan vara elak mot henne.

Nu gick det som tur var bra och Maya blev inte skadad. Men jag blev så förbannad. Bestens husse såg riktigt ledsen så jag fick nästan dåligt samvete. Men vad hade hänt om jag hade gått där med en vassare hund. Då hade det garanterat smällt. Det spelar ju ingen roll hur snäll den ena hunden är den andra hunden behöver ju inte uppskatta påhälsningen och kan ju svara upp.

Så ett varningens ord till alla som bor i samma stad som mig. Akta er för att gå förbi den stora svarta besten som bor bakom dalkullan. Jag hoppas att den får sitta fastbunden eller att husse och matte är på gården när den är ute.

4 kommentarer:

Emelie sa...

Gud vad hemskt! även om det gick bra så är det ju inte bra för stackars maya att bli påflugen så där! Vi får prata mer en annan dag!

Cajsa och Ozzy sa...

Ja den hunden har jag oxå fått nog av! Efter flera påhälsningar på både altan o i mitt garage, UTAN husse o matte!! Han kanske inte gillar sin husse o matte eftersom han går på så många egna promenader=P

Ann och lowa sa...

mm känner igen sånt där alltför väl tyvärr..hade det varit lowa hade det smällt rejält, hon backar ju inte tyvärr...

samt hon gör ju precis som du skrev att Maya gör nu, visar sig dominant först innan man blir påhoppad....

men guuud va skönt att allt gick bra fysikst i alla fall, det kan ju bli otäcka skador, tyvärr så sitter ju det psykiska djupare om man har otur...=(..

hoppas vi kan få till några promenader eller ridhusträningar, jag ska i alla fall försöka få minst en tid i veckan nu, måste träna träna...Ha det bäst, kram ann och lowa

Cattis o gänget sa...

Hmm, trodde dom hade koll på den. Hade dom inte flera hundar? Kanske blandar ihop nu...

Tur det gick bra för Maya iaf, pussa på henne så får hon pussar av Ronia sen :)