söndag 20 januari 2008

Koppelkurs del V


Idag har jag och Astrid varit på koppelkurs igen. Den här gången var vi vid en ridbana i skogen.

Läxan till idag var att få hunden att gå med slappt koppel förbi nått gott. Vi hade som vanligt varit väldigt dåliga på att göra läxan. Blir lätt så när man jobbar så knäppa tider.

Innan vi började så väntade vi på att alla skulle bli klara med sina hundar. Helt plötsligt händer det saker och en svensk lapphund kommer springande. Snabbt som blixten springer han fram till min bil och hoppar in i bilen. Där sitter Astrid med en vallhund i skuffen. Han kom ut lika snabbt som han kom in men det roliga var att Astrid brydde sig nada om händelsen. Hon verkade fundera var gör han här??

Vi började i allafall med att få hunden att hoppa ut ur bilen med bibehållen kontakt. Sedan skulle vi gå några steg framåt och sedan vända tillbaka till bilen för att hoppa in igen. Hela tiden är målet att kopplet ska vara slappt och långt. Astrid var en sjärna och hade bra kontakt och följde med mig bra.

Sen skulle vi hoppa ut ur bilen och gå runt några köttbullar samtidigt som det var störning av de andra hundarna som gjorde samma sak. Astrid var även här så duktig. Matte kände sig så stolt.

Sen blev det svårare när vi skulle gå i en 8 runt köttbullarna. Då brask koncentrationen några gånger. När hon nästan nåde köttbullarna med nosen men inte kom fram som jag höll imot för att visa att dit skulle vi inte. Då tog den finurliga hunden fram tassen och sträckte fram den för att hova in köttbullarna. Man kan inte kalla henne dum inte. Pernilla gav mig då rådet att jag skulla vända mig ifrån henne för att markera att de inta var så värst intressanta. Astrid fattade på engång när jag vände mig ifrån henne och följde med lätt som en plätt.

Astrid är så otroligt känslig på kroppspråk märker man ju i den här övningen.

Jag var nöjd med dagens träning och att Astrid satt kvar lugnt i bilen med öppen lucka utan att försöka hoppa ut en enda gång. Inte hysterisk på en fläck. Kan tillägga att hon sov så gott när vi kom hem. Maysan hade varit hos mormor och lagat gulashsoppa och var även hon mycket nöjd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va kul att det går så bra - duktiga ni :)

Mirrekex sa...

Ni är så duktiga sa ju det hihi. Jättefin bild på er. Syns om några timmar. kramis