tisdag 27 februari 2024

Stadga, vad är det

Sivan visar att hon kan detta med stadga :)

Stadga, ja det är något som mina hundar överlag alltid har varit urdåliga på. Men man kanske inte kan säga att de har varit dåliga utan mer att jag har varit dålig på att lära ut det. Så skäms på mig och jag har nu bestämt mig för att bli bättre. Blir jag bättre så kanske även minigrisarna blir bättre. Men jag säger som minigrisarna det är så tråkigt att vara still ibland. 

Men jag har bestämt mig för att börja med stadga i sitt. För de sitter aldrig still när man vill att de ska göra det och absolut inte Sivan Divan som alltid är på gång med någonting. Hera är mer sofistikerad här och förstår att hon ska sitta när matten säger det men hennes problem är mer att se lite glad ut när det händer för det är ju såååååååå trist.  Så vi har lite att jobba på helt enkelt. 

Stadga är ju bra att ha inte bara när man tävlar utan även i vardagen. Tex när du ska ta ur hunden från bilen, gå genom en dörr etc. Det är bra att hunden kan vänta på sin tur och inte bara kasta sig ut i det okända. 

Så vi börjar hemma med sitt och att jag ska kunna gå runt runt hunden utan att den reser sig upp. Vi ska även träna på att sitta innan vi går över en väg, hoppar in i bilen, ut ur bilen, gå ut genom dörren. Att gå ut genom dörren är inget större problem just nu eftersom de inte är så sugna på att gå ut i detta härliga väder som är just nu. Men att gå in genom dörren behöver vi träna på då de gärna vill tränga sig in innan man har öppnat dörren. Samt att vara lugn inne när vi ska klä av oss utan att sno kopplet runt den andra minigrisen. Att vara lugn när vi kommer in är ett stort problem för Sivan för hon är hungrig och de får ofta mat när vi kommer in efter promenaderna. Så hon vill ha sin mat direkt och har inte tid att vänta på att ta av sig täcke, koppel mm. 

Så nu ska vi träna på sitt denna vecka. Återkommer på söndag hur det har gått. 

Inga kommentarer: