tisdag 13 maj 2014

Spårnig och lydnad

Efter misären med toaborsten igår så blev det än mycket bättre dag idag. Det tror jag att kamelerna också håller med om.När jag kom hem från jobbet så var solen framme så de fick varsit ben på gården och det var underbart sa båda två. Xena hade väl mest problem med hur man kunde springa snyggast med benet  hahaha. Så kamelerna mös och jag lagade mat. 

Efter maten så åkte vi till skogs och kamelerna fick ett spår var lagt i skogen. Under tiden spåret gosade till sig så tog vi en promenad i skogen runt spåret. Mycket skön promenad där vi inte träffade någon utan vi lullade på i vår takt. Xena var sedan först ut i spåret och som vanligt så börjar hon bra men sedan börjar hon spåra efter harskit och annat skoj. Men idag sa jag till henne när hon tänkte äta bajs och efter lite om och men kom vi fram till slutet. Men hon hittade båda sina saker. Funderar om jag nästa gång ska lägga pinnar tätt tätt i spåret och bara ett rakt på. Kan det vara en bra ide för att få henne att förstå att man ska spåra pinnar och inte spåra pinnar, lite bajs och pinnen igen och lite bajs och sedan kommer man fram till pinnen. 

Astrid spårade väldigt bra för omväxlings skull och hittade sina saker utan problem. MEN jag såg idag när jag märkte ut var sakerna var att hon fuskar. Hon springer på och nosar inte så noga var sakerna är så jag kanske ska göra samma sak med henne också. Pinnar tätt tätt så hon måste sätta när nosen ordentligt i backen och inte vinda som hon gjorde idag. 

Men jag är mycket nöjd med deras insats även om den inte var perfekt. Efter spårningen så åkte vi och tränade lite lydnad och ja vi gjorde det i regnet. Jag bestämde mig för att inte vara bekväm för hur ska vi kunna bli duktiga om vi inte tränar i alla väder??? Xena var inte så imponerad men efter lite bus och glada rop från mig så gick det som en dans. Fint fotarbete och snygga vändningar. La sig även i det blöta gräset och låg kvar när jag gick runt henne. Jätteduktigt för att vara Xena som har börjat hata regn och blöta gräsmattor. 

Astrid fick också träna fotarbete men hon vill gärna gå lite fortare än mig så hon ligger före vid halterna och ja ni förstår de blir inte bra. Men jag märkte om jag gick saktare så blev hon mera uppmärksam och halterna blev bättre. Men det är något vi får träna på att belöna när hon är precis rätt och absolut inte för långt fram.

Jo vi tränade också på en ny plats och det gick under förväntan bra. Xena nosade inte alls mycket efter att jag hade påpekat att det inte var ok. Annars hoppar hon ut ur bilen och ner med nosen och iväg. Kontakten är som borta. Men idag var hon med men jag fick allt jobba lite för det. Bestämt mig för att träna svårt så det bara kan bli lätt på tävling sedan. 

Inga kommentarer: