lördag 10 maj 2014

Rallyträning och springning på schemat idag

Idag har det varit en aktiv dag eller i alla fall för Xena. På fm kom Anna förbi och lånade med sig henne för en springtur som hon trodde att hon skulle få lite hjälp med att få igång Elza. Men det slutade med att Anna fick dra med sig båda hundarna förutom när de fick syn på en hare. Då jäklar sprang de ;) Xena var i alla fall nöjd efteråt och låg och knorrade välmående i soffan.

Astrid hon fick ta sig en promenad tillsammans med mig och Nitho i skogen. Nitho tyckte att det var läskigt att gå i från sin matte och skälle en bra bit innan han lugnade ner sig. Astrid funderade väl lite varför han var med på promenad men de gick så fint tillsammans. Jag och Anna kallar det för en hundbytar promenad som vi kommer att göra flera gånger. Bra för hundarna att gå tillsammans med någon annan ibland.

På eftermiddagen träffades vi igen för att träna lite rally. För att lyckas få mer än 29 poäng så lär man ju träna lite så det gjorde vi idag. Träningen var på en asfaltsparkering och det var bra för Xena som gärna vill lukta när hon är på gräs. Så idag var hon fokuserad på mig och uppgiften. Astrid var mycket fokuserad på sina korvbitar och hade nog kunnat gå på händer om jag bad henne.

Som Xenas största problem är att hon vill lukta typ överallt så ska vi lägga extra träning på kontakt, kontakt, kontakt och åter kontakt.

Ser det ut så här om tre veckor så ser jag inga problem att få över 29 poäng. Härlig fin kontakt och bra sväng på svansen. Vilket jag tycker är det viktigaste då hon visar att det är superroligt.



 Fina glada Astrid som så gärna vill göra saker och på gamla dagar så gillar hon trix extra mycket. Lös kan man vara också när man tränar. Duktiga kloka Astrid.

1 kommentar:

Unknown sa...

Så vackra hundar! Ser ju bra ut på filmerna :) jag hoppas våga starta min tax på rallylydnad nån gång...