lördag 3 maj 2014

godkänt licenslopp nr 2

I torsdags på första maj åkte jag och kamelerna till Norberg för att låta Xena springa mot sin lure coursing licens. Xena hade två lopp inplanerade men det slutade med att hon bara fick springa ett lopp pga att livensgivaren ville se henne springa mot en faraohund. Lite svårt som det bara är mina faraohundar som springer här på en radie på 23 mil. Som Astrid är sjuk så får hon inte ställa upp som stödhund även om hon väldigt gärna vill. Även om hon skulle få springa så tror jag inte att hon skulle orka. Efter lite dividerande, där jag förstod att han inte skulle godkänna ett lopp mot en saluki till så fick vi åka hem igen. MEN vi blev lovade ett licenslopp på tävlingen här i Norberg i mitten på maj om jag hittade en faraohund. Nu har jag hittat en kamel till som vill ställa upp så då jäklar blir det springa av hoppas jag. Jag förstår också att de vill se samma ras springa tillsammans som loppen dels blir lättare att bedömma och den rasen som är långsammare får en bättre chans. Faraohundar springer inte inte så fort så de kan inte springa mot vilken vinthund som helst.

Jag skulle ha åkt på en träning i Stockholm för några veckor sedan men då gick min bil sönder och åka med en bil som inte går att öppna upp i bakluckan är inte optimalt. Har heller inga bra burar att sätta hundarna i så det fick gå bort. Vill inte lämna hundar i tygburar på LC träningar, det är inte säkert. Men synd som jag där hade faraohundar att springa mot. Men det var väl inte meningen helt enkelt.

Under loppet som Xena fick springa mot en saluki så tappade båda två bort trasan men de hittade den igen. Licensgivaren tyckte inte att det var ok och godkände loppet som det var lopp tre. Men hade det varit tredjeloppet så hade hon inte blivit godkänd.

Xena var väldigt missnöjd över att få åka hem och den här gången var hon betydligt mer engagerad innan starten än förra gången. Det hade mognat till sig i huvudet. Astrid hon berättade hela tiden att hon också ville springa för alla. Så hon var väl besviken över att hon aldrig fick se trasan. Den här gången blev hon dock inte dålig i magen så det var bra. 

På kortet är det min ängel Maya i blått och Astrid i rött. Det visar målgång när båda vänder tillbaka mot trasan som har stannat. Maya var en riktigt bra lc hund och jag tror att Xena har samma jakthuvud. Astrid har alltid också varit bra men saknat det där lilla extra som Maya hade. Det riktiga drivet. Kanske har Astrid velat ha en riktig kanin ;) att jaga.


2 kommentarer:

Anonym sa...

fina vovvarna så kul dom hade när dom fick springa fritt!! Maysan<3Kramar mormor

Hanna aka Lilla My sa...

Vilken härlig bild!