torsdag 10 oktober 2013

Två tänder fick säga hej då

Idag när jag lämnade av Astrid hos veterinären så hade jag en rejäl klump i magen som Astrid inte alls tyckte att det var skoj att komma dit. Jag tror att hon inte alls gillade att få en lugnande spruta förra veckan och kom mycket väl ihåg den. Direkt vi kom innan för dörrarna skulle hon sitta i mitt knä och låg där sedan och småmuttrade åt alla i väntrummet. Hon skakade så hemskt att hon nästan började klappra tänder, stackarn. 

När veterinären sedan skulle undersöka henne lite lätt så ville hon inte alls vara med men snäll som hon är så gör hon ingenting fast man fick puffa dit henne. Sedan så ville hon så klart inte följa med sköterskan men gjorde det väl ändå. 

Sedan på eftermiddagen så gick jag runt och väntade på att telefonen skulle ringa och den ringde ju aldrig men när jag nästan tänkte ringa upp så ringde den och veterinären berättade att Astrid hade vaknat och verkade må bra och ville åka hem. Jag satt mig nästan direkt i bilen och åkte till Falun som jag har en bit att åka innan jag är framme. När jag kom fram så fick jag vänta en stund men sedan så kom hon i korridoren så glad och hela svansen viftade runt fast hon var lite vinglig. Mattes söta tjej var nöjd över att se sin matte <3 p="">

Summa summarum är att Astrid hade två tandlossningar pga tandsten och båda tänderna drogs ut och veterinären tog bort resten av tandstenen i munnen. Det ska ätas lite mer antibiotika som hon har haft varbildningar under tänderna och sedan så ska jag börja borta tänderna och det tänker jag faktiskt göra. Xena får också hänga med på ett hörn där. Men veterinären såg inget problem som tänderna som drog ut sitter i överkäken men jag skulle hålla lite koll under några dagar så det såg fint ut. Den äckliga andedräkten är redan borta och nu luktar hon blommor i stället. 

Men som det var tandlossning pga tandsten så gick det inte att använda försäkringen. MEN det hade kunnat ha blivit dyrare. Det dyraste på räkningen var narkosen på 900 kr så tänderna måste ha suttit rätt löst. Totalt kostade kalaset 3078 kr och jag klagar inte som jag trodde att det skulle bli mycket dyrare. Nu håller vi bara tummarna att det inte blir några komplikationer. Veterinären trodde i alla fall att det var tänderna som var Astrids problem och det tror jag med.På bilden är Astrid på väg hem till soffan och hon är mycket trött.


2 kommentarer:

Eva sa...

HÄRLIGT att allt gick så bra!
(Även för plånboken :) )
Fotot på henne är underbart, samtidigt som jag tycker lite synd om henne.
Ge henne en extra puss o kram från mig!

desperat hemmafru sa...

Skönt att det gick bra! Hon kommer nog att bli mycket gladare framöver om hon nu gått runt med tandvärk ett tag. :-)