måndag 7 oktober 2013

Proppfull dosett

På torsdag ska Astrid opereras för sin tand så idag har hon börjat få extra medicin mot sin inflammation under tanden och för sin addisons sjukdom. Jag har läst flera gånger tidigare om djur och om människor att de måste ha extra medicin när de ska opereras för att förbereda kroppen mot stressen som följer med en operation. 

Så idag ringde jag till djursjukhuset för att höra hur mycket medicin Astrid skulle ha. Hon i telefonen gick iväg för att fråga operationsveterinären och kom tillbaka med beskedet att hon inte behövde mera medicin innan sin operation. Varför hon frågade operationskirurgen har jag ingen aning om som dennes kunskap borde ligga i att operera och inte svara på medicinfrågor om speciella sjukdomar. Jag sa i alla fall till tjejen i telefonen att det var fel och att jag visste att de skulle ha mera medicin innan en operation. Hon blev då lite chockad som jag sa i mot och jag frågade om inte Astrids veterinär var där och det var hon. Så hon fick faktiskt ta och fråga henne i frågan sa jag då och hon lovade att ringa upp. När hon sedan ringde upp så svarade hon att Astrid skulle ha extra medicin innan operationen och efter och hon lät lite skamsen faktiskt och det förstår jag faktiskt det skulle jag med ha gjort.

Men jag blir lite chockad att det är så dålig kunskap om Addisons sjukdom inom veterinärhuset då jag vet att de har flera addisonhundar som går där på besök. Det verkar även som att de ibland tar lite lätt på själva sjukdomen som är väldigt allvarlig om den inte medicineras rätt. Så det är tur att jag är lite påläst även om det finns människor med addison hundar som sitter inne med mera kunskap än mig. Det är tur att jag är med i en facebookgrupp där man kan byta information med varandra om den här sjukdomen som man märker att vi alla sitter inne med olika information om en sak ibland. Det är bra att kunna diskutera och det är bra att man får lite mera kött på benen när man frågar veterinären något.

Men tur att jag visste att man skulle medicinera upp hunden innan innan operation annars skulle kanske Astrid må mycket sämre efter operationen.

Så till på torsdag ska hon äta på kvällen

2 tabletter Florinef mot addison
1 tablett Fortthyron mot sköldsköteln
1 1/2 tablett Vetrimoxin mot inflammationen under tanden
2,5 mg Kortison mot själva operationen

Bara kortison tabletten tas en gång om dagen det andra är två gånger om dagen. Astrid äter idag ingen kortison alls annars och skulle hon ha ätit det hade dosen kortison blivit högre.

3 kommentarer:

Hanna aka Lilla My sa...

Tråkigt, när man som djurägare, själv måste påpeka fakta. Vad hade hänt, om du inte hade vetat?

Eva sa...

Jag kan ha viss förståelse för läkare som blir "galna" på patienter som har googlat och redan "vet" vad som är fel.
Men ibland är det sannerligen tur att man har fler sätt att hitta info på....
OCH att man (du) har skinn på näsan nog att stå på sig!
(Jämförde med Susanne med bernertjejerna nu)

Sofie sa...

Hanna: Astrid hade kunnat bli riktigt dålig när hon opererades som hon är känslig för stress och en operation betyder stress för kroppen. Då måste man förbereda kroppen för operationen genom att öka medicineringen