fredag 22 februari 2013

Obligatoriskt möte hos veterinären


Idag har Astrid varit till veterinären och tagit lite prover och fått medicin mot noskvalster. Även lilla Xena var med men hon är inte så lite längre så jag får börja kalla henne för biffen :) Båda kamelerna blev vägda och Astrid vägde 22,5 kg och Xena 20,3 kg och är inte 7 månader än. Vad ska det bli av denna tjej, en stor fin biff. 

Idag var inte besöket lika trevligt som förra gången när Xena var 4 månader. De drog in på kliniken och ja sköterskorna tyckte nog att jag hade lite mycket så de frågade om jag ville ha hjälp hahahaha. Nej tack sa jag och kämpade vidare och ja det redde upp sig också fin fint. Köpte lite godis som Xena kunde mumsa på när Astrid tog sina prover så hon skulle stå still. Jätteduktig var hon och Astrid med som stod helt still utan att jag höll i henne som jag fick kolla lite på den andra också. Men det roliga var att veterinären fick kolla Xena i munnen och hon som inte vill att någon ska ta i henne. Men jag tror att min veterinär är lite förtjust i tjejerna som hon skiner upp när vi kommer. Känns lite roligt faktiskt. Och hon är bra med hundar. Hon ber inte om ursäkt när hon sak göra någonting men hon är så mjuk och snäll. 

Vi tog en drös prover, elektrolyterna natrium och kalium, urinprov som hon kissar mycket och sköldkötelprov för att kolla så det inte är den som spökar med hennes päls och så snabb koll på allmäntillståndet för noskvalster medicinen. 

Som belöning blev det en off road tripp i skogen i lilla Sahara som vi kallar det. Vi har pulsat i snö, klättrat upp för en brant backe och gått i stora traktor spår. Nu är de trötta och sover gott och Astrid har fått sin medicin och ser härligt kletig ut i nacken. Xena ska få sin dos sedan som det var lika bra att båda fick som de bor ihop. Medicinen var inte heller billig eller hela trippen var inte direkt billig men vad ska man göra. Astrid måste ju få sina kollar med jämna mellanrum. 

4 kommentarer:

Hanna aka Lilla My sa...

Håller tummarna för att proverna är bra!

Unknown sa...

Härligt forto! Kommer Xenas ögon att bli mörkare när hon blir äldre, eller har de helt olika ögonfärg?

Sofie sa...

Nej ögonen blir mörkare med åldern :-)

Anonym sa...

Jag uppskattar din blogg, den är uppriktig, lärorik och inspirerande. Själv har jag en busig bullevalp med diverse problem från skador så det är ett tufft jobb att uppfostra honom med sämre villkor än friska hundar så jag kan känna igen en del bus som du beskriver här. Du gör ett bra jobb och jag hoppas att proverna ger bra svar och att allt går väl för er!

Med vänlig hälsning Patricia