lördag 14 juni 2008

Avesta Utställningen

Idag har vi tillbringat halva dagen på Avestavallen där utställningen hölls.

När jag åkte hemifrån Säter så spöregnade det bokstavligen. Jag tog på mig regndressen och hundarna fick sina regnakläder. I Avesta var det uppehåll och det var det nästan under hela tiden som vi var där. En liten regnskur drog förbi innan faraohundarna skulle in i ringen.

Det var 15 faraohundar anmälda idag och Astrid var en utav dem. Maysan var också med men bara som stöd till oss två. Våran stora mascot kan man säga.

Astrid blir bara bättre och bättre tycker jag när vi åker bort. Det är inte lika hysteriskt längre och hon skäller inte lika mycket. Hon skäller fortfarande mycket men mindre än förrut.

Så hur gick det då. Vi fick en slätt 1:a idag och jag är mycket nöjd. Förra gången vi ställde för Espen så fick vi en 2:a så han måste ju ha tyckt att hon har blivit bättre. I unghundsklassen fick bara en av tre tikar CK och det var Sofie Lönns lilla Inez. Vi kommer nog alltid att bli slagna av Inez men det gör ingenting de är bra mycket bättre helt enkelt.

Fick idag även hjärnsläpp och det verkar jag få på varje utställning nu mer. I skogås fattade jag inte att vi skulle tävla i konkurrensen efter vårat CK. Jag var bara så glad över att vi fick en 1:a med CK så jag glömde bort fortsättningen. Idag var jag tvungen att fråga ifall man måste få ett CK för att få tävla i konkurrens. Jag är inte med alls längre med andra ord. Fast jag vet ju att man måste ha ett CK för att få tävla vidare. Jag har blivit helt virrig.

Jag spänner nog mig också väldigt mycket. För varjegång vi har tävlat så är jag så trött så trött och har huvudvärk.

Tänkte ivarjfall lägga ut de två kritikerna som vi har fått av Espen Engh.

Högbo den 1 September 2007

1År gammal , mkt ädel femtik, rätt outvecklad för sin ålder och bör utvecklas vidare. Mkt feminint huvud med tillräklig längd. behöver mer underkäke. ädel hals med tydliga tendenser till hjorthals. Överarmen kunde vara mer tillbakalagd och bröstdjupet måste utvecklas vidre. Tilltalande kroppssiluett, något tunnpälsat speciellt på halsen annars bra päls och färg. Fast stjärnan kunde vara bättre markerad. Rör sig med humör, något tåtrång fram, ok från sidan mellan hoppen

Avesta den 14 Juni 2008

Snart 2 år gammal tik av utmärkt storlek, mykt tilltalande feminint huvud. Vackert uttryck och fina öron. Tendens till hjorthals som är för skarpt isatt. Tilltalande kroppsproportioner, ngt fattig i bakpartiet, mkt bra päls och färg inkl vit svanstipp. Rör sig bra bakifrån men löst fram. Energisk från sidan fast hjorthalsen stör.

Man kan säga att han hakade upp sig på hjorthalsen idag. Annars är jag nöjd med kritiken. Om vi ställer fler gånger för honom så får ni kanske nästa gång ett CK.

4 kommentarer:

Mirrekex sa...

Hej hörde av Cattis att ni ställde idag. Var dit och kikade men såg ej dig :(! Fin kritik ni fick, bra placering med, Duktiga ni e Kramis

Anonym sa...

Äsch! Det är inte alls säkert att ni alltid kommer bli slagna av mig och Inez! Det är bara att jobba på :) Kram Sofie

Anonym sa...

Kul att träffas!! Tack för grattis också. alltid skoj när ens hund uppmärksammas av en kunnig domare. Kram, Paula

Anonym sa...

Det är ju bara att kämpa vidare, som en annan gör! Heja på! Och det är ju helt enkelt roligt att ställa ut. Man kan ju inte alltid vinna ck och cert och fina placeringar! Tack för sällskapet! Vi gör ju snart om det!
/Helena