fredag 3 april 2015

Hundmötestimme

Har varit lite dålig på sista tiden att motivera Tyson till bra hundmöten. Jag har varit trött och vi har försökt undvika hundar på promenaderna. De hundar vi har mött har gått relativt bra men han går lätt i gång och hamnar han då i skall så låser han sig. Men igår tog jag tjuren vid hornen och följde med Anna och Elza till Borlänge för hundmötesträning.

Jag tycker att det är jätteviktigt i vår träning att vi lyckas och att vi inte hamnar i några trängda situationer. Jag skulle aldrig utsätta honom för en utmaning som vi kanske inte skulle klara av i träning. Det är så viktigt att han känner sig säker och bekväm i situationen och slipper känna att han måste hävda sig. När vi kom fram till platsen så fick han hoppa ur bilen samtidigt som han fick korv. Viktigt att han inte får ett utbrott det första som händer när han ser de nya hundarna. Annars kan han lätt börja med att storskälla hysteriskt åt allt om han får chansen. Men han skötte sig fin fint. 

Hundmötestimmen gick ut på att mingla helt enkelt. Att vi gick runt och tränade med våra hundar i närheten av andra hundar. Vi gick ibland mellan andra hundar men vi höll oss också på sidan av de andra. Det var en hjorthund där som också höll sig på sidan och den hunden hade Tyson lite åsikter om. Han tyckte att det var konstigt att den var där i utkanten som han. Den kunde man gärna skälla på. Men jag gick inte i närheten av hjorthunden och hjorthunden gick inte i närheten av oss som vi antagligen förstod att det gör man inte. Men alla deltagarna på kursen var inte av samma åsikt utan gick ibland ut till oss på kanten och de gick nära. Lite för nära för mitt tycke för att det känns bekvämt för oss. Men jag sa inget som jag vet att jag lätt smittar av min irritation på Tyson och på så sätt triggar upp honom utan när de kom för nära så flyttade vi helt enkelt på oss och vände rumpan åt. Rumpan åt och fokus på mig är mitt sätt att lära Tyson att vi bryr oss inte om den andra hunden. 

Sedan kan jag ha lite åsikter om upplägget. Hundar som har problem att möta andra hundar ska lyckas och man börjar på avstånd och jobbar upp en bra kontakt. Man ska lära sig hunden så bra att man ser när den är på gång att hitta på någonting och att man ser när den är avslappnad. När man har kommit dit då kan man börja kräva av hunden att den ska klara av att vara nära andra hundar utan att få värsta spelet. Igår kändes det lite som att man skulle vara så nära som man kunde och det tycker jag är fel. En hund var rädd och hade verkligen behövt space för att lyckas och känna sig duktig. Men det var inget tvång utan man fick hålla sig på kanten men då ska även de andra deltagarna förstå att står man på kanten för sig själv då håller man sig på avstånd för min hund och för sin egen hunds skull.

Men jag är jättenöjd med Tyson igår. Han gick fot på höger och vänster sida, brydde sig väldigt lite om de andra hundarna och som han var så nöjd började jag klicka när han tittade på andra hundar. Mycket märkligt men gott med korv. Han fick några utbrott och skällde hej vilt men samtidigt duktig då han kunde avbryta.

Det var länge sedan jag såg Anna och Elza in action och det hade hänt så mycket. Tror inte Anna själv ser det men Elza var supermotiverad och hon gick en väldigt bra fot även om det var med korv som Anna sa. Men det var ett härligt driv i henne som inte jag har sett tidigare och så kontaktsökande och villig till att arbeta. Här har Anna kämpat hårt och det har gett utdelning.


Inga kommentarer: